Gjærer jeg for varmt?

Hei,

Fikk fra min samboer eit bryggesett og har siden da lest og studert her inne på forumet.  :skitbra:

Jeg kjøpte et 3 kg ølsett ekstrakt fra bryggselv.no (må begynne enkelt) og satte dette igår kveld ved hjelp av bruksanvisninger og tips fra bryggerstupet sin blogg (batch 3) som hadde brukt samme sett. Forskjellen slik jeg ser det er typen gjær. Jeg har brukt Saflager S-23.

1. Jeg har satt brygget i kjelleren (19 liter målt til FG 1.047) hvor temperaturen var 20 grader, men er nå 15 grader. 10 timer etter. Gjør det noe at det var varmt da jeg satte brygget der?
2. Jeg klistret på en LCD temperatur sensor på dunken og den viser 18 grader. (rommet viser 15 grader) Er det form varmt? Bør jeg sette det kaldere?

Jeg kommer til å reise på jobb snart og dette vil bli stående i samme dunk i totalt 3 uker.
 
Ja, 18 grader er for mye for en lager. Hvis du ikke har et kjøleskap for å holde temperaturen på 8-12C er det nok greiest å brygge ale om sommeren.

Om du har mulighet til å sette den kaldere, gå for det. Alternativt ville jeg surret et håndkle rundt gjæringsbøtta og satt den i et vannbad asap. Fordampning skulle senke temperaturen noe (men kan vel også skape fuktproblemer over tid, hvis du har dårlig ventilasjon i kjelleren).
 
Takk for svar  :)

Heldigvis har jeg et kjøleskap i løa hvor det kan settes (gjort). Håper bare det ikke blir for kaldt der. Må nok følge med de neste dagene.

Nybegynner som jeg er kjøpte jeg lager (safLAGER) gjær i steden for ale (safALE) gjær.  :bank2:
 
Geir Inge skrev:
Takk for svar  :)

Heldigvis har jeg et kjøleskap i løa hvor det kan settes (gjort). Håper bare det ikke blir for kaldt der. Må nok følge med de neste dagene.

Nybegynner som jeg er kjøpte jeg lager (Saflager) gjær i steden for ale (Safale) gjær.  :bank2:

Saflager gjær er riktig gjær til en lager.
 
Tilbake
Topp