Gjæret Ale på 15+ hjelp

Hei
Jeg er ny og første innlegg på forumet:)
Har satt en sommer øl med M44 gjær, den gjæren er best på 18-23+
I isolert gjæringskap har jeg frostvakt og ut-300 temp styring i garasje.
Hadde satt temperaturstyringen på 18-19+ for å starte litt lavere pga stormgjæringa
Luft temperaturen i selve skapet går litt opp og ned med det skal ikke ha noe å si,
Sensor er isolert på karet med bit av liggeunderlag skum utenpå.
I dag når jeg skulle ta ut prøve fra gjæringskaret ( bruker sprøyte og sterilt kateter via gjærlåshullet)
Overførte til hydrometer og tok samtidig temperaturen av vørter, den var på 15+ :eek: Jeg ble overasket at den var så lav, jeg tok ut vørter øverst fra gjærdunken men dog.. Her på forumet har jeg lest at denne metoden skulle være veldig lik temp inni selve karet, men jeg fikk altså 3+ under det ut-300 skulle holde.
Mener at alle termometerne mine er korrekte og kalibrerte men må sjekke dette, har nå satt opp temperaturen og skal måle temp igjen i vørter i morgen. Flere som har opplevd at vørter holder lavere temp enn det sensor isolert på karet har vist? Blir det øl av dette?
OG er 1.056 målte fg i dag på 1.020 etter en ukes gjæring. Så det gjæres tross lav ale gjærtemp:) første uka, smaker godt:)
 
Dette er ikke et stort problem. Du vil få et mer nøytralt preg fra gjæringen enn eller. Det er alt. Men som Ola skriver må du øke tempraturen nå for å sikre god utgjæring. Øk den morgen og kveld med 1grad til du når 20.
Mvh
Bård
 
Tilbake
Topp