Gjærhåndtering

Det fulgte med gjær og gjærnæring til cidersettet som jeg skal sette. Men hvordan er framgangsmåten for å tilsette det for å få best resultat? Det står bare at jeg skal tilsette det. Er det bare å gjøre det?
 
Ja riktig. Men på øllet skulle jeg la gjæren stå i 20min i lunkent vann og så skal den ristes/røres før tilsetting. Men dette er min første cider extrakt så om det er det samme her? Kan ingenting om dette her så derfor søker jeg hjelp på dette flotte forumet.
 
Så lenge gjæren ikke er alt for gammel (død) eller du dreper gjæren med for høy temperatur eller rester etter kjemikalier (sulfitt, klorin e.l.) går det stort sett fint. Alt herfra er for å få mest mulig levende gjær inn i jusen. De fleste tørrgjærtypene er nå anbefalt å bare strø et jevnt lag uten klumper utover overflaten, også la ligge helt i fred en stund. (Halvtime?) Steget med å først blande ut i lunkent vann er unødvendig på de fleste tørrgjær, og kan sette gjæren ut av spill eller føre til infeksjon om du gjør feil. Hvis navnet på gjæren står på har produsentene ofte et datablad e.l. der det står hva de anbefaler.
 
Så lenge gjæren ikke er alt for gammel (død) eller du dreper gjæren med for høy temperatur eller rester etter kjemikalier (sulfitt, klorin e.l.) går det stort sett fint. Alt herfra er for å få mest mulig levende gjær inn i jusen. De fleste tørrgjærtypene er nå anbefalt å bare strø et jevnt lag uten klumper utover overflaten, også la ligge helt i fred en stund. (Halvtime?) Steget med å først blande ut i lunkent vann er unødvendig på de fleste tørrgjær, og kan sette gjæren ut av spill eller føre til infeksjon om du gjør feil. Hvis navnet på gjæren står på har produsentene ofte et datablad e.l. der det står hva de anbefaler.
 
Så lenge gjæren ikke er alt for gammel (død) eller du dreper gjæren med for høy temperatur eller rester etter kjemikalier (sulfitt, klorin e.l.) går det stort sett fint. Alt herfra er for å få mest mulig levende gjær inn i jusen. De fleste tørrgjærtypene er nå anbefalt å bare strø et jevnt lag uten klumper utover overflaten, også la ligge helt i fred en stund. (Halvtime?) Steget med å først blande ut i lunkent vann er unødvendig på de fleste tørrgjær, og kan sette gjæren ut av spill eller føre til infeksjon om du gjør feil. Hvis navnet på gjæren står på har produsentene ofte et datablad e.l. der det står hva de anbefaler.
Jeg tror 15 min er standarden. Og jeg hadde ikke stolt på at andre produsenter enn Fermentis og Lallemand har så høy kvalitet på gjæren at det er greit å strø den rett i vørteren. At de går ut med at dette fungerer, er nok et resultat av at produksjonsmetodene er forbedret. (Det kan du antakelig se på at de har klart å produsere tørrgjærvarianter av mange flere gjærtyper de siste par åra, også.)
 
Jeg flasket en cider for noen uker siden og tok vare på gjæren. Den står i kjøleskapet og ser helt grei ut. Nå har jeg tenkt å kjøpe noen liter juice og lage en runde til, hvordan bør jeg behandle gjæren for å få den best mulig i gang igjen? (og innlegget over er rapportert (Ikke Finns innlegg, men spam som er slettet nå...))
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp