Gjærhøsting: gjær eller trub?

Her har jeg en karaffel med WLP028. Den har stått kaldt i 8 dager og har blitt vasket med sterilt vann én gang. Alt dette er jo ikke gjær, men jeg sliter med å se den skillelinjen som jeg har sett eksempler på andre steder. Skal det ikke være et lysere lag helt i bunnen som er gjæren?

jype7epe.jpg

Ser ut som gjær... Litt mørkt trub på bunn, og et tynt lyst lag på toppen. Jeg vil tro at alt det homogene beige stoffet i mellom er gjær. hvor mye gjær blir det i så fall, og hvor stor batch brygget du?

1 liter starter i en 12 liters batch karaffelen er 1 liter, så hvis alt det beige faktisk er gjær, skulle det være 3,5-4 dl med gjær. Det kan jo ikke stemme tenker jeg. Mistenker heller at jeg ikke har fått gjæren til å skille seg fra truben.

Med alle tenkelige forbehold om at jeg ikke er hverken veldig erfaren eller noen ekspert, ville jeg anta at alt det beige er gjær. Har selv prøvd å vaske gjær etter Foseid metoden på Youtube. Det går aldri helt som på filmen, blant annet fordi jeg ennå ikke har sett den tredelingen (trub, gjære, vann/øl)Foseid snakker om. Tror kanskje det har sammenheng med at jeg dels har høstet kort tid etter tapping av ølet, dels at jeg har fått tappet av så godt som alt av øl fra gjærkaka før vannet tilsettes. Har i alle de fem-seks tilfeller jeg har vasket gjær bare helt på vann, tømt over i karaffel eller store glass, satt lokk på og inn i kjøleskap for bunnfelling. Har hver gang endt opp med rikelig med gjær til to/tre nye brygg á 25 L, i tillegg til at en del har gått i kloakken. De fem-seks gangene jeg har prøvd har det fungert utmerket, god utgjæring og FG mål er nådd.
PS vannet jeg har vasket med har alltid vært kokt, alt annet sprayet med star san.

nordhagen skrev:
Her har jeg en karaffel med WLP028. Den har stått kaldt i 8 dager og har blitt vasket med sterilt vann én gang.

Kan den stå så lenge som 8 dager? Hvor lenge kan den evt. stå kaldt før den brukes?

I følge flere av de mer erfarne folka her er det ikke noe problem med selv ganske mye lengre enn det, er bare viktig med oppbevaringen

For gjær i ideelle forhold (wyeast smackpacks/whitelabs rør ved riktige forhold) regner de 0.7% vitalitetsreduksjon per døgn. Dette er, slik jeg har forstått det når de bader i destilert vann. Alkoholrester og humlerester fremskynner dette med ? Hastighet per ?  Mengde (har ikke peiling på hvor mye dette spiller inn). Jeg ser det sånn at man må være ærlig med seg selv om hvor renslig man har vært, slik at man er sikker på at det gjæret man ønsker skal sette preg på øllet er såpass i flertall at bidraget de andre krypa som helt sikkert er der ikke rekker å bli mange før godgjæret har gjort rent bord. Sånn omtrent. Jeg har f.eks. et par glass med wlp007 i kjøleskapet som ble høstet i november som jeg ikke tror jeg tør å bruke lenger. Skulle jeg brukt det i desember hadde jeg ikke vært i tvil.

nordhagen skrev:
1 liter starter i en 12 liters batch karaffelen er 1 liter, så hvis alt det beige faktisk er gjær, skulle det være 3,5-4 dl med gjær. Det kan jo ikke stemme tenker jeg. Mistenker heller at jeg ikke har fått gjæren til å skille seg fra truben.

Jeg tror det kan stemme at det er gjær. Ulik gjær oppfører seg forskjellig ved Foseid-metoden og jeg har selv erfart både gjær helt etter filmen og gjær der kun vørteren skiller seg slik som hos deg. Det kan jo tenkes at du faktisk ikke hadde så mye trub/fikk skilt det ut i de tidlige trinn av F-metoden ? Ble humlepung brukt ved koking?
Ved pitcing til neste batch ville jeg fokusert på det i toppen dersom jeg ikke trengte all slurryen og RDWHAHB.

Jeg føler meg trygg på at renholdet er på stell her. Jeg kasta en god gjærslant for litt siden. Den hadde fått en slags tåfislukt som gjorde meg mistenksom. Denne gjæren lukter friskt og egentlig ganske likt sånn som det lukter av White Labs-røra når du åpner dem. Vannet er kokt i 15 minutter og kjølt i samme kjele med desinfisert folie over. Svir alltid av kanten på karaffelen med en lighter før jeg dekanterer og setter på ny, desinfisert folie.

Rett før nyttår gjenbrukte jeg en gjær jeg hadde høsta og vaska på samme måte. Siden jeg ikke ante noe om vitalitet eller hva som var gjær og trub, heiv jeg like greit hele klunken i dunken. Skal si det ble fart på det ølet rimelig fort, og da hadde jeg hatt gjæren i kjøleskapet i tre uker + én uke på terassen (dårlig med kjøleskapplass i jula).

nordhagen skrev:
Rett før nyttår gjenbrukte jeg en gjær jeg hadde høsta og vaska på samme måte. Siden jeg ikke ante noe om vitalitet eller hva som var gjær og trub, heiv jeg like greit hele klunken i dunken. Skal si det ble fart på det ølet rimelig fort, og da hadde jeg hatt gjæren i kjøleskapet i tre uker + én uke på terassen (dårlig med kjøleskapplass i jula).
Hvordan ble resultatet?

In a word: Knallbra! Dette var før jeg kom skikkelig i gang med gjærstartere, så det var første gang jeg smakte et øl som hadde blitt til med nok gjær og renheten i smaken var slående mye bedre enn jeg var vant til.

Tilbake
Topp