Gjæring av ale på lav temperatur - en dårlig idé?

Nesten alle mine ales (med unntak av kveik og noen forsøk på noe belgisk) starter gjæring i et skap som holder 16 eller 18 grader og heves etter stormgjæring med et par grader.
Er det lavt? Mulig, men det er som regel innenfor temperaturområdet til de fleste gjærsorter for ales. Spesielt de som starter på 16 og slutter på 18 har ofte et dempet smaksbidrag fra gjæren. Kanskje ikke mer enn en typisk lagergjær.

Jeg har aldri prøvd å gå under de temperaturene der med engelske aletyper - tror de blir rimelig sløve da. Men hvis det er skaptemperaturen, betyr det at de egentlig ligger høyere?
 
Ja, under stormgjæring havner bøttetemperaturen (målt midt på utsiden av bøtta) gjerne 2-3 grader over skaptemperaturen. Det er derfor jeg starter lavt.
 
Dessverre nei. Etterprøvet det eksperimentet med WLP830, som er ganske lik W34/70. Ølene var ganske like en stund, men etter noen måneders lagring fikk det varmgjærede ølet (20 grader) sterke bismaker. Det kaldgjærede hadde en positiv utvikling – slik lagerøl gjerne har. Disse eksperimentene til Brülosophy er litt lettvinte. De sjekker ”aldri” hvordan resultatene utvikler seg over tid.


Lagde selv nettopp en lys bayer til jul med 34/70 og på ca 16 grader. Fikk tilbakemelding fra min stefar for en uke siden at den var blitt meget god (stått kaldlagret ca 1 mnd). Satser på ikke den utvikler noen usmaker frem mot jul..!
 
Tilbake
Topp