Gjæring av ipa

Jeg har nå satt mitt første brygg og dunken har blitt satt inn på vaskerommet til gjæring. Når jeg har lest meg litt tundt her så er det en ting som jeg ikke får til å stemme. Tilsynelatende er det null aktivitet i gjærlåsen men gjæren formerer seg (tror jeg). Det har i løpet av de siste 12 timene dannet seg ett tykt belegg som ser ut som gjær. Kan dette stemme, at det gjærer til tross for at det ikke er aktivitet i låsen?
Nå ligger tempen i rommet stabilt på 20 grader, er dette passe?
Er det noe jeg kan gjøre mens gjæringa pågår, bortsett fra å sette en ny sats og vente?
Skal jeg røre noe i dunken de neste 14 dagene?
 
Hei, gratulerer med første brygg!
Hvis du ser at det danner seg skum på toppen har det nok helt sikkert begynt å gjære, det som kan være grunnen til at det ikke bobler er at dunken ikke er helt tett og CO2-gassen finner andre veier ut.
20 grader går sikkert greit, vet ikke hvilken gjær du bruker, men du kan regne med a t temperaturen i vørten er 1-2 grader over romtemp.
 
Hei, gratulerer med første brygg!
Hvis du ser at det danner seg skum på toppen har det nok helt sikkert begynt å gjære, det som kan være grunnen til at det ikke bobler er at dunken ikke er helt tett og CO2-gassen finner andre veier ut.
20 grader går sikkert greit, vet ikke hvilken gjær du bruker, men du kan regne med a t temperaturen i vørten er 1-2 grader over romtemp.
Bruker safale us05 tørrgjær.
 
Da er vel 18-22 grader et riktig område å sikte på. Regner med at det er ferdig med å gjære i løpet av 4-7 dager. Men prøv å ta v lokket og sett det på en gang til for å sikre deg at det sitter skikkelig. Er ikke så farlig nå mens det gjærer aktivt, men når den er ferdig burde tilgangen til osygen være så lav som mulig.
 
Nå surkler og går gjærlåsen amok :) Stormgjæring heitte det visst. På neste batch ska eg ta meg betre tida. Deilig å høre sitt eget brygg gjære og bli til øl.
Da er vel 18-22 grader et riktig område å sikte på. Regner med at det er ferdig med å gjære i løpet av 4-7 dager. Men prøv å ta v lokket og sett det på en gang til for å sikre deg at det sitter skikkelig. Er ikke så farlig nå mens det gjærer aktivt, men når den er ferdig burde tilgangen til osygen være så lav som mulig.
Nå surkler og går gjærlåsen amok :) Stormgjæring heitte det visst. På neste batch ska eg ta meg betre tida. Deilig å høre sitt eget brygg gjære og bli til øl. 4-7 daga? Eg har hørt 14...
 
Nå surkler og går gjærlåsen amok :) Stormgjæring heitte det visst. På neste batch ska eg ta meg betre tida. Deilig å høre sitt eget brygg gjære og bli til øl. 4-7 daga? Eg har hørt 14...
Så bra! Tålmodighet er en dyd :) Ja, regner med at gjæringen er ferdig i løpet av en uke +/-, men det er bare å måle. Bruk tappekran/vintyv til å ta ut litt øl ved forskjellige tidspunkt før og etter at det har sluttet å boble. Så kan du se hvordan sukkerinholdet faller og alkoholnivået stiger. Men pass på rensligheten på utstyret og at du ikke tilfører ny oksygenved å røre for mye.
Ingen fare å la den stå en uke til, men hvis det er en IPA så er det bare å få den i flasker så fort som mulig for å smake mest mulig av humlearomaen. Ved å la den stå en uke ekstra vil nok ølet bli noe klarere og spesielt hvis du senker temperaturen. Men ikke senk tempen helt ned mot 0-4 grader, da risikerer du at all gjær faller ut og du ikke har noe igjen til CO2-trykk i flaskene. Hvis man går over til tvangskarbonering på fat senere er det bare å gjøre dette for å få et så klart øl som mulig.
 
0-4 grader er kjent som coldcrashing. Det skal veldig mye til for å ikke få med nok gjær på flaskene for å karbonere. Men det tar lengre tid enn uten cold crash.
 
Tilbake
Topp