Gjæring av IPA

Hallo

Jeg er ikke en veldig erfaren brygger, så lurer på ett par ting.

1
Jeg har brygget ett sett Nøgne Ø IPA fra bryggselv. Settet inneholder en del humle, ca 300g under koking, og 100g til tørrhumle.
Under kjøling av vørter valgte jeg å ta med alt over i gjæringskar, altså all humle fra etter koking, ingen filtrering. Var det lurt? Påvirker dette gjæring noe særlig? Lot ikke ting synke/sette seg veldig mye før jeg tilsatte gjær.

2
Jeg tilsatte tørrhumle nå på mandag, og skulle etter planen flaske til helgen.
Tok en prøve i dag, og den viser gravity på 1020. Iht oppskrift skal det nedd til ca 1010-1011.
Har stått i 14 dager på lørdag.

Gjæring har også stått på noe høy temp, ca 21-22 grader. Oppskrift sier 18-21. Har ikke hatt mulighet til å få det kaldere pga temp ute...
Skal måle om det er fast på 1020 eller ikke, men tipper det er ferdig. Kan det være at gjæring stopper nå pga overnevnte forhold? (Mye humle/trub og høy temp)

Har lest at man bør tilsette tørhumle ca 5 dager før flasking, så vet ikke hva det blir til om det må stå å gjære en uke til...

Ting er sikkert besvart før, men jeg klarte ikke å finne noe i farten :)
Takker for svar.

Christian
 
Sist redigert:
Det gir 75% tilsynelatende utgjæring, og det virker da bra? Enig med loebrygg; dette er nok ikke noe problem.

Ellers: Ikke la deg styre av planer, eller hva oppskrifter sier. Ting må få ta den tiden de tar. Om ølet ikke hadde vært utgjæret, hadde du vært i en liten knipe nå, for du bør ikke la humla ligge i lenger enn til lørdag. Og om gjæringen ikke er ferdig, kan du ikke tappe.
 
Det gir 75% tilsynelatende utgjæring, og det virker da bra? Enig med loebrygg; dette er nok ikke noe problem.

Ellers: Ikke la deg styre av planer, eller hva oppskrifter sier. Ting må få ta den tiden de tar. Om ølet ikke hadde vært utgjæret, hadde du vært i en liten knipe nå, for du bør ikke la humla ligge i lenger enn til lørdag. Og om gjæringen ikke er ferdig, kan du ikke tappe.
Hvordan vet jeg om det er/blir ferdig gjæret slik at jeg kan tilsette humle?
Bør man egentlig la ølet gjære ferdig før man tilsetter tørrhumle? Har forstått det slik at det skal tilsettes mens det enda gjærer.

Sto forsåvidt ikke noe om når det skulle tilsettes i denne oppskriften, men andre jeg har sett på så sier de feks "tilsettes etter dag 7" osv, når det er tiltenkt 14 dagers gjæring.

Men da blir det nok bra til slutt, takker for svar begge så langt :)
 
Ølet er ferdig gjæret når du har fått en stabil SG - som du dermed kan betrakte som FG. SG bør ha ligget på det samme over 3 dager for at du skal være sikker.

Du bør vel helst ha et ferddiggjæret øl før du tilsetter humla. Kullsyreproduksjonen vil ta med seg aromastoffer fra humla når den frigjøres. Dessuten er du sikker på at du ikke risikerer å måtte ha humla i ølet for lenge før du tapper når du venter med humlinga til ølet er ferdig gjæret. Og det er ikke noen fare forbundet med å la ølet stå i tre uker (eller mer) på dunken. Det er bare bra. Ølet modner bedre i dunken enn på flaske.
 
Tilbake
Topp