Gjæring av overgjær.

Tor Henning

Norbrygg-medlem
Har sett mange plasser at man ikke ska bruke gjærlås og bare ha lokket på gjæringsdunken liggende løst oppå når man gjærer. E detta sant? Og hvorfor detta? Har akkurat satt en brown ale og brukte gjærlås som vanlig, og gjæra sank jo til bunns og ikke steg som æ trudde den sku på overgjær. Har detta nåkka me at æ brukte gjærlås og tett lokk? Og e d ikkje fare førr infeksjon vess æ bære lar lokke ligge løst på?

Det med lokket på, konta løst er en  vurderingssak. Alt avhenger vell av hvor full du har dunken. Mao hvor mange liter fra toppen, samt hvilken temp du gjærer på.

Et av argumentene for å ha lokket løst på, er at man ikke skal risikere utblåsning under stormgjæringa. Dette kan du likevel unngå ved å bruke en "blow off tube" det er en slange som du desinfisere, setter ned i hullet i lokket og ned i en beholder med desinfeksjonsvæske. På den måten så kan du unngå at lokket blåses av. Etter stomgjæringa er over, så bytter du slangen med vanlig gjærlås.

Personlig så bruker jeg jeg ALLTID gjærlås, og lokket godt på.

Gjæren vil stige til toppen iløpet av gjæringa. Tid avhenger av gjærmengde og temp.

Teoretisk sett vil øl som gjærer under trykk kunne produsere mindre estere enn øl som ikke gjør det, selv lave trykkforskjeller kan gi utslag. Altså vil det produseres noe mer estere i øl som har lokket løst. I tillegg kan gjæren stresses av trykk. RENT TEORETISK, altså. For oss hjemmebryggere er det srengt tatt av svært liten betydning. Selv gjærer jeg åpent, mye fordi det er lettere å kikke oppi dunken og følge med på hva som skjer da. Infeksjonsfaren er fullstendig minimal. Så lenge det strømmer CO2 ut av ølet, vil det heller ikke falle støv (som kan bære bakterier) oppi. Jeg setter gjærlås på først når stormgjæringen er over (for min del som regel etter to-tre dager).

Gahr skrev:
..... Selv gjærer jeg åpent, mye fordi det er lettere å kikke oppi dunken og følge med på hva som skjer da. Infeksjonsfaren er fullstendig minimal. Så lenge det strømmer CO2 ut av ølet, vil det heller ikke falle støv (som kan bære bakterier) oppi. Jeg setter gjærlås på først når stormgjæringen er over (for min del som regel etter to-tre dager).

Gahr.. Hvor åpent?? Helt uten lokk?

Nei. Jeg setter fast på ca. halvparten av dunken, slik at jeg får en glipe på kanskje en centimeter. Noen ganger setter jeg lokket helt på, men lar være å sette gjærlås i hullet i lokket , og dekker dette løst med en bit aluminiumsfolie (gjelder de ølene jeg gjærer i kjøleskap, her er det kronglete å titte oppi dunken uansett, så da setter jeg det like godt helt på). Poenget er at jeg ikke utsetter ølet for overtrykk. Med gjærlås opplever jeg ofte at lokket på dunken står og buler uten at det bobler noe særlig gjennom gjærlåsen (altså er det trykk i dunken). Man kan forsåvidt gjære helt åpent også, man da bør man være ganske så forsiktig med renholdet i rommet hvor man gjærer. Holde det rent for støv (og for Guds skyld ikke støvsuge rett før gjæringen), insekter og husdyr.

Tilbake
Topp