Lager gjæring

Jeg brygger en lager for første gang, en amber lager.
OG 1.048, forventet FG 1.008. Innledningsvis gjærer jeg på 11 grader.

SG har sunket litt de første dagene, men stått stille på 1.038-39 det siste døgnet ifølge Brewbrain. Tok en kontrollmåling med hydrometer som bekreftet dette nettopp.
Gjæren jeg brukte var 3pk Saflager w34/70, sprinklet i gjæringskaret. Det plopper noe i gjærlåsen, men SG står som sagt stille.

Bør jeg ha is i magen (er dette normalt på lager?) og vente noen dager, eller bør jeg gjøre tiltak?
Jeg ser noen anbefaler å riste/skvulpe gjæringsdunken, har dette noen negative konsekvenser?

1635500316567.png
 
Hadde du tenkt å drikke det i helga da? ;)

Ølet blir nok ferdig, bare ta det rolig og sjekk igjen om 10-12 dager.

11 grader er unødvendig kaldt for 34/70 egentlig. Fermentis oppgir ideell temperatur til 12-15 grader.

Lager lages av en lager-gjær, ikke nødvendigvis temperaturen du gjærer på. Er sensoren i en thermawell eller teipet på utsiden? Hvis thermawell er det nok enda kaldere langs veggene på gjæringstanken.
 
Ingen planer om å drikke det i helga, :) er bare vant til ale-brygging, hvor SG dropper veldig fort i starten.
Planen var å øke temperaturen gradvis når det nærmer seg FG (ref: "Total gravity drop" 50/75/90), men det blir vanskelig når SG står i ro.

Sensoren er i en thermawell, så da forsøker jeg å øke temperaturen til 12-13 for å se om det hjelper.

Takker for svar
 
Sensoren er i en thermawell, så da forsøker jeg å øke temperaturen til 12-13 for å se om det hjelper.
Med lite aktivitet og liten bevegelse i væsken så blir det nok hakket for kaldt inni der ja. Er det varmt i rommet der den står? Ville faktisk ha vurdert å skrue av kjøleskapet eller satt tempen på 15C eller der omkring.
 
Det Fermentis skriver selv er:

80 to 120 g/hl for fermentation at 12°C–18°C. Increase pitching for fermentation lower than 12°C/53°F up to 200 to 300 g/hl at 9°C.

Det kan godt tenkes at i bunn der gjæra nå ligger og langs kantene er du nærmere 9C enn 11C.
 
Ikke skvulp bøtta. Prøv å rotere hurtig fra side til side. Se på gjærlåsen når du gjør dette.
Går det ikke luft inn gjennom den så gjør du vel ikke så mye galt.
 
Se det dokumentet som det linkes til her, fra side 34 i det.

 
Tilbake
Topp