I skrivende stund har jeg en batch med Bryggeselv's SAISON RUSTIQUE på et gjæringskar. Jeg bruker GRAINFATHER CONICAL FERMENTER. Tanken står i garasjen ikledd en boblejakke, så temp holdes konstant selv om garasjeporten åpnes i tider og utider.
Pitching ble gjort på 24°C, og temp er satt til å stige til 30° i løpet av 21 dager. Ifølge oppskrift er batchen ferdig gjæret til helgen (19.04)
Saken er den at det bobler jevnt og trutt enda i gjærlåsen (1boble/15sek), og jeg lurer derfor på hvordan jeg skal gjøre det på slutten av denne gjæringsperioden.
Skal jeg
a) avbryte prosessen, få batcheni et annet kar, få ned temp og så få den på flasker?
eller
b) Bare la den stå i karet til det ikke lenger er liv i gjærlåsen?
Hvis b) skal den få stå på 30grader til det er tomt for liv?
Jeg mistenker svar b) er korrekt.
Pitching ble gjort på 24°C, og temp er satt til å stige til 30° i løpet av 21 dager. Ifølge oppskrift er batchen ferdig gjæret til helgen (19.04)
Saken er den at det bobler jevnt og trutt enda i gjærlåsen (1boble/15sek), og jeg lurer derfor på hvordan jeg skal gjøre det på slutten av denne gjæringsperioden.
Skal jeg
a) avbryte prosessen, få batcheni et annet kar, få ned temp og så få den på flasker?
eller
b) Bare la den stå i karet til det ikke lenger er liv i gjærlåsen?
Hvis b) skal den få stå på 30grader til det er tomt for liv?
Jeg mistenker svar b) er korrekt.