Gjæring av SAISON RUSTIQUE

I skrivende stund har jeg en batch med Bryggeselv's SAISON RUSTIQUE på et gjæringskar. Jeg bruker GRAINFATHER CONICAL FERMENTER. Tanken står i garasjen ikledd en boblejakke, så temp holdes konstant selv om garasjeporten åpnes i tider og utider.
Pitching ble gjort på 24°C, og temp er satt til å stige til 30° i løpet av 21 dager. Ifølge oppskrift er batchen ferdig gjæret til helgen (19.04)
Saken er den at det bobler jevnt og trutt enda i gjærlåsen (1boble/15sek), og jeg lurer derfor på hvordan jeg skal gjøre det på slutten av denne gjæringsperioden.

Skal jeg
a) avbryte prosessen, få batcheni et annet kar, få ned temp og så få den på flasker?

eller

b) Bare la den stå i karet til det ikke lenger er liv i gjærlåsen?
Hvis b) skal den få stå på 30grader til det er tomt for liv?

Jeg mistenker svar b) er korrekt.
 
Jeg har ikke gjort det, men jeg kan jo tappe av litt og måle.
Er tanken at når den verdien har stabilisert seg så er det ferdig gjæret?

Dette er andre gang jeg bruker dette karet.
Tidligere har jeg egentlig bare gjæret etter oppskrift, og da har det som regel ikke vært mer liv i låsen.
Problemstillingen er derfor ny for meg.
 
I skrivende stund har jeg en batch med Bryggeselv's SAISON RUSTIQUE på et gjæringskar. Jeg bruker GRAINFATHER CONICAL FERMENTER. Tanken står i garasjen ikledd en boblejakke, så temp holdes konstant selv om garasjeporten åpnes i tider og utider.
Pitching ble gjort på 24°C, og temp er satt til å stige til 30° i løpet av 21 dager. Ifølge oppskrift er batchen ferdig gjæret til helgen (19.04)
Saken er den at det bobler jevnt og trutt enda i gjærlåsen (1boble/15sek), og jeg lurer derfor på hvordan jeg skal gjøre det på slutten av denne gjæringsperioden.

Skal jeg
a) avbryte prosessen, få batcheni et annet kar, få ned temp og så få den på flasker?

eller

b) Bare la den stå i karet til det ikke lenger er liv i gjærlåsen?
Hvis b) skal den få stå på 30grader til det er tomt for liv?

Jeg mistenker svar b) er korrekt.

B, definitivt. La den gjære helt ut i fred og ro. Min erfaring med saisongjær er at de gjør unna det meste ganske kjapt, og så har de en laaang hale der de holder på med bearbeiding av dekstriner til gjærbart sukker. Tre uker, som oppskrifta sier, er et greit estimat. Men trenger den mer tid, så trenger den mer tid. Og det gjør ikke noe.

Jeg har stående to saisonbrygg med denne gjæren (B-134) nå, og den første, som blei satt for fire dager sida, er på vei over i den lange hale-delen av gjæringa. Den var et sted mellom 1.010 og 1.014 da den begynte å slakke av i går. Nå klukker den annethvert sekund, mens den andre, som er en dag yngre, holder det gående med 2,5 plopp per sekund. Det kommer til å gå en god del saktere enn annethvert sekund mot slutten. Så lenge det plopper, jobber gjæren, det tror jeg du skal å ut fra. (Men om du flasker på 1.005, er det ikke farlig, sjøl om den kanskje har et par poeng til inne.)

Oppskrifta di sier at den skal ende på 1.005 eller lavere, og det virker rimelig. Et sted mellom 1.002 og 1.004 er hva jeg venter meg.

Jeg har aldri våga meg på å gjære på så høye temperaturer (er særs følsom for fusel!) - jeg starter på 17, lar det meste skje på 22, og ender på 25 - så jeg er veldig nysgjerrig på hvordan det boblejakkekledde brygget ditt blir. Post gjerne her når du har smakt det ferdige ølet:).

Og velkommen til Norbrygg:)!
 
Jeg var ute og telte nå, og det er på 1 plopp pr 15 sek.
Temp er på 29 grader.
Jeg tenker at jeg lar den stå frem til søndag, og så begynner jeg å måle SG frem til det verdiene stabiliserer seg.

Stormgjæringen var til og begynne med så intens at vannlåsen ble blåst tom flere ganger. Jeg måtte derfor over til en løsning med slange og vannflaske. Etter 2 dager gikk jeg tilbake til vanlig vannlås.
Var nøye med å sterilisere alt jeg brukte. Ingenting fy-fy skal ha kommet i kontakt med ølet. Jeg er derfor meget spent på hvordan dette ender.

Satser på at jeg havner rundt 1.005, som du skriver ovenfor, men gråter ikke om jeg bommer.

Når SG har stabilisert seg hadde jeg planer om å få tappet det over på et nytt fat noen dager, da uten å ta med slurry, og la så det resterende bunnfallet i væsken få sette seg før jeg fikk det på flaske. Er dette en dum ide?

Jeg har gått tom for øl, så derfor hadde jeg håpet å få dette flasket snart :)

Mange takk for god input.
 
Når SG har stabilisert seg hadde jeg planer om å få tappet det over på et nytt fat noen dager, da uten å ta med slurry, og la så det resterende bunnfallet i væsken få sette seg før jeg fikk det på flaske. Er dette en dum ide?
Ja, det er ikke så lurt. Du får med oksygen, og det er ikke fint for ølet ditt. Få det heller rett på flaske.
 
Jeg var ute og telte nå, og det er på 1 plopp pr 15 sek.
Temp er på 29 grader.
Jeg tenker at jeg lar den stå frem til søndag, og så begynner jeg å måle SG frem til det verdiene stabiliserer seg.

Stormgjæringen var til og begynne med så intens at vannlåsen ble blåst tom flere ganger. Jeg måtte derfor over til en løsning med slange og vannflaske. Etter 2 dager gikk jeg tilbake til vanlig vannlås.
Var nøye med å sterilisere alt jeg brukte. Ingenting fy-fy skal ha kommet i kontakt med ølet. Jeg er derfor meget spent på hvordan dette ender.

Satser på at jeg havner rundt 1.005, som du skriver ovenfor, men gråter ikke om jeg bommer.

Når SG har stabilisert seg hadde jeg planer om å få tappet det over på et nytt fat noen dager, da uten å ta med slurry, og la så det resterende bunnfallet i væsken få sette seg før jeg fikk det på flaske. Er dette en dum ide?

Jeg har gått tom for øl, så derfor hadde jeg håpet å få dette flasket snart :)

Mange takk for god input.

Ta en måling nå. (Regner med at du har kran, sånn at det ikke innebærer at du må åpne lokket.) 4 plopp i minuttet indikerer at du ikke kan ha så langt igjen til FG - om du ikke alt er der. Det er jo ikke noe poeng i å vente til søndag med å tappe, heller:). Bortsett fra praktiske hensyn, selvfølgelig. (Alle er jo ikke pensjonister, som meg:p.)
 
Jeg brygget en saison forrige fredag (https://forum.norbrygg.no/threads/humlerot-igjen.45486/) Det er kjølig i bryggerommet, så det ble pitchet ved ca 17 grader, ble flyttet over til et annet rom med ca samme temperatur, fikk stå ca et døgn innpakket og på avskrudd varmeplate. Da var gjæringen godt igang før jeg begynte å øke temperaturen trinn for trinn. Jeg skrudde akkurat opp til 21 grader og la merke til at det var veldig lite aktivitet i gjærlåsen så jeg tok en utgjæringsprøve - 1.008... BE-134en har nok ikke gjort seg ferdig ennå, men voldsomt mye jobb er det nok ikke igjen. Jeg bør vel fortsette med å øke temperaturen noen dager til?

Utgjæringsprøven smakte farlig godt. Bra med saisonbitt (mener nå jeg) og ikke noen antydning til fusel (som jeg har kjent noen ganger, men ikke her), så dette er lovende!
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp