gjæring av stout med høy OG stoppet på 1.020

som trådnavn sier, stoppet gjæringen på FG 1.020. det er snakk om en stout med OG 1.080. den har stått i tre uker og det er ikke aktivitet i gjærlåsen. kan dette være resultat av høy meskingstemperatur? vi prøvde å treffe 66-67 grader, men det var første gang vi brukte egen meskekjele. driver å skal tappe nå så blir gla om noen kommer med innspill på hva jeg skal gjøre i forhold til sukker (karbonerer på flaske). skal jeg kutte noe ned på sukker eller skal jeg bruke vanlig mengde og anta at det er ugjærbart sukker som forårsaker høy FG?

Du har en utgjæring på 75%, så FG er jo ikke bekymringsverdig høy. Dersom du har målt over flere dager, og resultatet viser det samme, er nok dette flaskbart.
Personlig ville jeg primet med mindre enn de sedvanlige 6 gr/l, men jeg liker mine (særlig mørke) øl med midre CO2 enn jeg får ved 6 gr/l. Jeg forsøker å klokke inn på 1,6-1,9 volumes CO2.

liker også mine mørke øl med litt lav Co2, men jeg gjør det litt "på sparket". har 6 som base, så kutter jeg bare litt, kanskje 4 eller noe. jeg har ikke målt de siste dagene, men det er ikke noe tegn til skum på toppen, og den har som sagt vært helt stille den siste uken. hva ville du gjort? føler for å halvere sukkeret og bare kjøre alt i kjøleskapet om det blir for mye Co2. har brukt Irish ale yeast om det har noe å si mtp FG

det jeg antok :) reduserte sukkeret litt og krysser fingrene! ser jeg det blir farlig høy Co2 får jeg bare invitere noen venner på besøk  :yes:

Har en eikelagret Russian Imperial Stout som hadde OG på 1083 FG 1022, primet med 5g sukker pr liter, har stått 4 måneder på flaske nå og smaker alt nydelig, jeg personlig mener denne ikke hadde hatt godt av lavere FG  :biersmile:

Imp stout trenger litt sødme har en som stoppet på 1028 og på 1080 og smaker ikke det minste søtt

Tilbake
Topp