Gjæring. Brunt skum

Har vært i boden og tørrhumlet batch nr 5 i dag. For første gang er hele spannet dekket av et tykt brunt skum. Det lukter helt fint så jeg tror ikke noe er galt. Bør dette skummet fjernes?
Jeg gjærer i boden. Det finnes ikke engang en stikkontakt der nede så regulering av temperatur er ikke mulig. Merke på spannet viser nå 16 grader. Er det den lave temperaturen som har gitt dette skummet?

Og sist men ikke minst. Er det bare å glemme mer ale gjæring før det blir varmere i boden?

Hvilken gjær er det snakk om?

Hvis man skal høste gjær fra toppen av vørteren (top cropping), bør man først fjerne dette brune skummet av proteiner og humlerester, og høste det laget med gjær som kommer etterpå. Hvis man ikke skal høste gjæren er det ikke så farlig, bare ikke ta med dette når du tapper ølet.

16 grader er litt lavt for de fleste ales. Hvis gjæringen kommer i gang vil gjæren produsere litt varme sjøl, men blir nok litt vel kaldt på slutten av gjæringen.

16 grader er helt topp for aletyper som skal ha en clean smaksprofil. En ide er å flytte fra 16 grader til romtemperatur etter en uke (eller etter stormgjæring). Det vil sikre at øllet gjærer helt ut.

Det brune skummet er gjær, helt vanlig at ale gjær legger segpå toppen av øllet i begynnelsen, derfor det kalles overgjær. Bare et tegn på sunn gjær.

Gjærer med safeale-05. 2 pakkker. Det bobbler fint i gjærlåsen. Nå har karet fått sovepose på og er flyttet opp i en hylle. Håper dette vil gi litt bedre forhold.

Jeg har ikke tenkt å høste noe gjær nei. De 64 gram med humle jeg nå kastet nedi virker litt bortkastet. Skulle vell ha ventet til skummet har lagt seg?

Tilbake
Topp