Gjæring har ikke startet

Erik F. Haagensen

Norbrygg-medlem
Satt vårt 1. brygg i går, en Kølsch, ca 40 l. Tilsatte 3 rør med gjær, White Labs WLP029 ved 18 C.
Gjæringskaret oppbevares i kjøleskap med 2 regulatorer, en for varme, lyspære og en for kjøleskapet.
Gjæring skal være ved 16 C. Ser nå at temperaturfølerne var for høyt opp i skapet og ved flytting lavere ned er det bare 10 C.
Det er ingen tegn til gjæring i kartet. Har nå satt inn en vifte som skal få temp opp til 16 C.
Vil gjæringen komme i gang? Eller er løpet kjørt?

og det betyr altså "Relax, don't worry, have a homebrew".
Det skal gå fint. Gjæren jobber tregere ved lave temperaturer, og den vil mest sannsynlig begynne å jobbe etterhvert som dere får opp temperaturen.
Tips: Ettersom det er temperaturen i karet og ikke omgivelsene man vil kontrollere, er det mange som fester føleren til karet og isolerer med bobleplast eller noe lignende (selv bruker jeg litt tørkerull og gaffa ::). Temperaturen vil være noen grader høyere i karet enn i omgivelsene ved den verste gjæringa.

Lykke til!  :ilike:

Jeg har brygget med WLP029 to ganger, og jeg synes den er av de mer rabiate gjærstammene jeg har prøvd. Den var i gang med ploppingen i løpet av to-tre timer, og var omtrent ferdig i løpet av tre dager. Temperaturen var da litt i høyeste laget, så kanskje man kan lese erfaringer med for høy og for lav temperatur dithen at WLP029 er ekstra følsom for temperatur?

Da har gjæringen pågått i 12 dager. OG var 53 og nå måler jeg en FG på 20. I oppskriften står det at FG bør være mellom 8 og 12!
Betyr det at gjæringen ikke er ferdig? Dunken står i et kjøleskap og temperaturen har kanskje vært noe lav, rundt 15 C. Bør vi vente noen dager til? Eventuelt flytte dunken til ett rom med ca. 20 C

Vil sette opp temperaturen til 20 C. I oppskriften fra Bryggselv ble den anbefalt 16 C og gjerne litt lavere. Betyr 12 dager med 15-16 C at gjæren er der og at gjæringen vil fortsette med høyere temp?

Er mulig du ikke kommer helt ned til det oppskriften sier, men jeg ville gitt den noen dager til.
Mr Malty sier 4.4 rør til 40 liter og OG 1.053. Da brukte jeg produksjonsdato 1. mai.
Dette er hvis du ikke lagde starter, og det kan tyde av din tekst at du ikke gjorde?

Tilbake
Topp