Gjæring har stanset etter 5 dager?

Har en Pale Ale med OG 1.043, gjæringen har no stanset etter 5 dager. Det er blitt brukt US-05. Gjæren ble rehydrert, men brukte ca en pakke mer enn mrmalty kalkulerte :eek: Ølet står btw i kjøleskap med stc1000 på 18 grader. Er ølet ferdig allerede, eller skal jeg la det stå totalt 14 dager? Orker ikke begynne med noen FG måling før jeg skal tappe på flasker :)
 
Du er med andre ord ikke interessert i om ølet ditt er klart for tapping eller ikke? Hvordan kan du vite om vørteren er ferdig utgjæret hvis du ikke måler? Plopper ikke? GLEM plopping, det er aldri noe "bevis" på at gjæren har gjort seg ferdig. Og flasker du for tidlig, er faren for "kullsyregranater" absolutt til stede, med dertil hørende søl og ergrelser. Anbefaler på det sterkeste og "orke" å måle litt over tid. Ihvertfall hvis du vil ha et brukbart (drikkbart) resultat av bryggedagen. Men det er nå min mening, det er ditt øl :)
 
Det er jo egentlig en del av hele greia med å brygge øl. Å ikke måle ølet sitt er omtrent som å ikke gidde å sjekke hvor mye drivstoff som er igjen på tanken. Den er jo mest sannsynlig ferdig etter to uker, men en vakker dag så flasker du en batch gone bad.
 
Har en Pale Ale med OG 1.043, gjæringen har no stanset etter 5 dager. Det er blitt brukt US-05. Gjæren ble rehydrert, men brukte ca en pakke mer enn mrmalty kalkulerte :eek: Ølet står btw i kjøleskap med stc1000 på 18 grader. Er ølet ferdig allerede, eller skal jeg la det stå totalt 14 dager? Orker ikke begynne med noen FG måling før jeg skal tappe på flasker :)

Merkelig innlegg.
 
Det er 13.200 medlemmer registrert på norbrygg forum nå. Jeg nekter å tro at ikke minst en av dere er klarsynt.
(Jeg tror ikke på slikt så det nekter jeg faktisk)
 
Det kan jo tenkes at han ikke har lyst å løfte av lokket, og potensielt tilføre ulumskheter....

Uansett, bør du la det stå i 2 uker. Ølbrygging er en tålmodighetsprøve.
 
La det stå 5-6 dager til, så tar du en test og måler gravity, noterer deg resultatet og venter 3 dager til, tar en ny måling, og om det er samme da kan du tappe/flaske. Selv om hoveddelen av gjæringa er ferdig allerede etter noen få dager så er ikke gjæren ferdig med å jobbe enda, de neste dagene kommer den til å spise opp masse avfallsstoffer som den har skapt tidligere i prosessen, så den er langt fra ferdig hvis du vil unngå usmaker.
 
Pleier som majoriteten her å la ølet stå fjorten dager i gjæringskaret for en pale ale. Måler vanligvis kun SG ved tapping for å kontrollere dersom gjæringsforløpet ellers virker normalt. Brygget en pale ale sist fredag der jeg målte SG på søndag da ploppingen hadde avtatt veldig mye. Syntes det var vel tidlig men SG målingen viste 1.022 , dette etter mindre enn to døgn og forventet FG er 1.014. OG var 1.059. Bumpet da temperaturen opp fra 18 grader til 21 for å hjelpe til med de siste poengene.

Satsen din er nok ferdig allerede men du bør la det stå litt lenger tid på gjæringsdunken for at det skal bli godt øl
 
Tilbake
Topp