Gjæring/lagring og ølets utvikling

Hei
Jeg besøkte Nørrebro Bryghus for en tid tilbake og så litt på hvordan de håndterte sine brygg.
Samtlige brygg lagres på 5 grader. Det fikk meg til å lure litt - som fersk hjemmebrygger har jeg bare noen brygg bak meg og til nå har samtlige vært ales som har blitt både brygget og lagret i romtemperatur. Vanlig prosedyre har vært å prime rett på fatet og resultatet er at ølet har modnet over tid. Sist øl var en kölsch som ble primet og satte rett i kjøleskap for modning  - også her ser det ut til at ølet har modnet og blitt bedre over tid. Så det jeg lurer litt på er hva slags forskjell er det å la ølet, etter gjæring, modne i kjøleskapstemperatur kontra romtemperatur. Ville f.eks er "vanlig" ale modnet like bra hvis jeg hadde primet den forså sette den rett inn i kjøleskapet? på hvilken måte påvirker en slik modning ølet?

Ved priming med sukker for å danne co2 må ølet stå 1-2uker i romtemp.
Etterpå bør alt øl lagres/modnes kjølig for å oppnå best resultat.
Ved høyere temperaturer vill alle prosessene i ølet skje mye raskere å det modnes mye raskere, men det vil ikke gi ett like bra resultat som en lengre modning ved lavere temperatur.
Nøyaktig hva og hvorfor vet jeg ikke, men det er det sikkert noen andre som kan utdype.

Har selv ikke mulighet til å modne/lagre allt ølet mitt kjølig, å får alikevell bra resultater, så det er ikke noen katastrofe om du ikke har muligheten.
Men det vil jo altids være ett mål utføre alt på best mulig måte for best mulig resultat.

Tidsnød, skal på ferie idag, og har en vørter på gjæringsbøtte, som egentlig burde tappes. Vørteren har stått litt under 14 dager, bør den tappes, eller kan den stå 7 dager til?

Bjørn Lantz skrev:
Tidsnød, skal på ferie idag, og har en vørter på gjæringsbøtte, som egentlig burde tappes. Vørteren har stått litt under 14 dager, bør den tappes, eller kan den stå 7 dager til?
Det kan du nok trygt gjøre!

Tilbake
Topp