Gjæring med åpen kjøleskapsdør :D

Marius K.

Norbrygg-medlem
Jeg har en APA stående til gjæring nå som har stått i ca. 24 timer. Jeg bruker å starte gjæringen på 17 grader, øker til 18 etter 24 timer og 19 grader etter nye 24 timer. Der får ølet gjære ut. Når jeg nå inspiserte ølet ser jeg at kjøleskapsdøren står på vidt gap og at kjøleskapet jobber som bare det for å holde temperaturen nede. Jeg har kun et lite benkekjøleskap hvor døren må holdes igjen med teip da det er litt trangt om plassen, og jeg har tydligvis vært litt slurvete i dag morgens med å feste teipen når jeg sjekket hvordan brygget haddet det...

Jeg lurer da på hva ekspertisen mener jeg skal gjøre med gjæringstemperaturen? Når jeg fant brygget sto det på 20,1 grader, så det er neppe noen stor krise med tanke på usmaker. Jeg fryktet værre da temperaturen i rommet holder 27 grader da jeg karbonerer en vrang russisk imperial stout der også.. Jeg antar det vil være for stort sprang for gjæren å kjøle ølet ned til 18 grader nå hvor den egentlig skulle gjæret etter 24 timer. Skal jeg bare la den stå å gjære ut på 20 grader, eller skal jeg driste meg på å senke den sakte men sikkert ned til 19 grader og la den stå der et døgn eller to før jeg ramper den opp til 20 grader igjen?

Å senke temperaturen under gjæring er unødvendig risikofylt, og 20C er ikke mye. Jeg hadde latt det være.

Kjør den ned på 18 grader,går fint det..
Har gjæret lager med mye større temp svingninger i starten enn du har,ble like god som lageren vi hadde full temp. kontroll på..

Å senke temperaturen under gjæring er unødvendig risikofylt, og 20C er ikke mye. Jeg hadde latt det være.
Kjør den ned på 18 grader,går fint det..
Har gjæret lager med mye større temp svingninger i starten enn du har,ble like god som lageren vi hadde full temp. kontroll på..

Dette summerer opp hva som er så gøy med brygging, samt det som er mest irriterende med hele greia.