gjæring og et kjøleskap

Hei!

Jeg har to spørsmål, det første er nok et godt nybegynnerspørsmål.

1)På fredagkveld satt jeg en belgisk wit fra vestbrygg og det er veldig stille i gjærlåsen. Har lest meg til at dette ikke betyr at det er null gjæring, men hadde ventet litt mer futt.
Det skummer godt i bøtten og det betyr vel at noe er på gang. uten å åpne bøtten ser det ut som om det er 1,5-2 cm skum på toppen. Burde jeg måle sg nå og se om den har sunket?
Da jeg satte det til gjæring hadde det en sg på 1040 (skulle hatt sg på 1042 etter oppskriften). til hvilket nivå bør det ha sunket nå på ca 45 timer? fg er 1.010 til opplysning.

Og hva kan evt gjøre for å få litt liv?

Gjæringskaret står lagret i et gram kjøleskap koblet til ut200 så temperaturen er som den skal. dette leder meg over til andre spørsmål.

Hver gang ut200 slår kjøleskapet på så piper det til jeg trykker på temperaturknappen. noen som har noen fikse løsninger for å slippe denne pipingen?

(den plager ikke meg da jeg vet kjøleskapet blir slått på og jobber. men det bor ei annen her i huset som ikke er like begeistret..)
 
Bare la den jobbe. Det at du nevner at det er såpass skum er mer enn god nok indikasjon på at ting skjer slik de skal. Ikke rør. SG synker nå raskere enn du ville trodd (siden du spør).

Hvis du mener at kjøleskapet piper, så er det noe du må leve med med mindre du modder kjøleskapet.
 
Interessant dette med Gram kjøleskap. Har et slikt (tror Miguel også har det).
Du skriver det piper men at det også jobber.
Virker det normalt da selv om denne pipingen pågår (og lysindikatoren går)?
Da kan man vel bare klippe ledningene til denne "piperen".
@Miguel ?
 
Pipingen betyr bare at den interne termostaten mener noe er helt ute. Pipingen er ingenting å bry seg om. Har ett gram-skap som står på 6 grader. Det klikker etter hver gang det har mistet strømmen.

Men forøvrig så er Gram kjøleskap the shit. Kvalitet så det ryker av korken til en hjemmebrygger.

Skal du tie denne piperen så må du sjekke at denne ikke ligger i serie med noe annet. Uansett så kan du finne piperen (som mest sannsynlig er veldig liten), klipper over en leder som går til elementet, og så skjøte det sammen igjen.
 
Får nok bare holde ut pipingen, forsøkte å finne ut hvor lyden kom fra, men det høres ut som om den ligger så langt inne og bak ting at den får ligge i fred. Kjedelig å ødelegge et kjøleskap som ellers virker som juling, og den skrur seg jo av når strømmen blir tatt.
 
Tilbake
Topp