Gjæring-OG/FG

Hei,
jeg har nettopp startet med hjemmebrygg og har et spørsmål angående gjæring. Jeg har hittil brukt de ølsettene fra Muntons (tre brygg hittil-har tenkt å prøve ekstrakt og etterhvert maltbrygging...). Siste sett var av typen Irish Stout og jeg tilsatte 1 kg medium spraymalt. Fulgte ellers ekstraktbrygg metoden slik den står beskrevet i "Moderne Hjemmebrygging". OG var 43, som syntes rimelig. Så gjæra det ganske godt de neste to dagene. Brukte gjæren som fulgte settet. Etter 5 dager virket det som gjæringen var over, men FG viste seg å være ca 18. Hva kan dette skyldes og evt. hva kan gjøres? Håper noen kan hjelpe...
 
Det er nok i øverste laget for en tørr øltype som stout. Var det et ølsett som besto av bare 1 boks istedenfor 2 (som Muntons også selger)? Det kan jo hende at spraymalten har en litt lavere forgjæring, men likevel, såpass stor kan avvikingen ikke være. Hva er omgivelsestemperaturen til gjæringskaret, og har du litt gjær til overs som du kunne tilsette?
 
Hei.
Settet bestod av en enkelt boks. Temperaturen er omtrent 21-22 grader hvor gjæringsbøtta stod. Nei hadde bare det gjæret som fulgte med-det har fungert bedre tidligere... Kan man bare tilsette ny gjær og vente noen dager til dersom FG virker urimelig...?
 
Er ikke sikker om ny gjær ville trives med en gang, men det skader vel heller ikke. Også kan du prøve å riste gjæringskaret litt for å få alt litt i bevegelse. Det skjer at man kan få igang en treg gjæring på denne måten. Eller prøv begge deler :)
 
Fordi ølsett er ment å tilsettes sukker er det mange av dem som inneholder en del laktose, dekstriner og slikt for å øke munnfølelsen. Det kan være at gjæren rett og slett ikke har mer igjen å tygge på... Har du smakt på ølet?
 
Har smakt på brygget no og det virker ikke spesielt søtt så gjæren har nok gjort jobben den. Takk for råd og tips.
 
Tilbake
Topp