Gjæring og høy FG

Hei!

Har satt et belgisk øl. Jeg fikk en relativt høy OG på 1074, brukte to rør WLP550 Belgian yeast.
Etter 8 dager er jeg nede på 1020 over to dager. Gjæringstemp har vært relativt konstant på 21g, og vørteren ble ristet på etter tilsetting av gjær. I mesken fikk jeg for høy temp i ca et kvarter, lå da noe over 73g.
Malten er stort sett pale malt (2,7kg) munich (1,4kg) og noe crystal, special B,Biscuit. I tillegg har jeg dumpa oppi 500g Muscavadosukker i kokinga.
Det jeg lurer på er som følger, kan det være at jeg har mye ugjærbart sukker i ølet nå, slik at FG ikke blir særlig lavere og vil i så fall dette ugjærbare sukkeret minske risikoen for flaskebomber? Er det noen andre tiltak jeg bør gjøre for å få ned FG annet enn å vente en uke til?

Svar mottas med nesegrus beundring og takknemlighet!

Jeg er ikke ekspert, men jeg ville vel normalt forventet lavere FG enn 1020, særlig med sukker i blandingen. Men 8 dager er jo ikke så veldig lenge, og det er ikke oppsiktsvekkende høyt, så jeg ville bare ventet. Jeg er usikker på om det er et sannsynlig utslag av den høye mesketemperaturen, men det kan sikkert noen andre svare på.

Risikoen for flaskebomber kommer hvis du flasker før det er ferdig utgjæret - hvis det er utgjæret spiller ikke FG noen rolle for det spørsmålet.

Ville nok gitt den en uke til, men tviler på at FG blir noe lavere. Denne blir nok fyldig pga høy mesketemp.
Har selv flasket brygg med FG på 24-28 med 6 gr. pr liter og har ikke hatt problemer med flaskebomber.
Dette er julebokk med OG på 80-90 mesket på 69 C

Tilbake
Topp