Gjæring starter ikke??

Jeg begynner å nærme meg 10 brygg nå og føler vel at jeg mestrer ekstraktbrygging ganske greit. Men i går satte jeg et lite hvetebrygg og jeg var nøyaktig som alltid, men da jeg våknet i morges hadde det ikke skjedd noen ting. Gjærlåsen står i water og det gjør den ennå.
Jeg brukte Safbrew WB 0-6 som jeg re-hydrerte og hadde det i. Nå ligger gjæret som et brunt skall oppe på skummet og OG er fremdeles 1.048.

Trodde ikke jeg trengte starter til 18 liter på denne OG'en.

Noen erfaringer eller synspunkter? :help:

Hei.

Kanskje gjæringsdunken ikke er helt tett?

Skum og gjærlag burde vel indikere en viss aktivitet.

Hadde samme problemet med mitt forrige ekstraktbrygg. En Stout med OG på 62, og Nottingham tørrgjær. Etter nesten 3 døgn var det ikke noe liv i gjærlåsen.
Jeg rehydrerte da en ny pose med gjær og tilsatte. 6-7 timer etterpå var det full fart i gjærlåsen.
Hva som var årsaken til at gjæringen ikke startet har jeg ikke noe svar på, men regner med det kan finnes poser med gjær som det er feil på.

Jeg brukte ganske stor andel mørk maltekstrakt på dette brygget, og regnet med at FG ikke ville komme under 20. Etter 14 dager med gjæring hadde det fortsatt ikke stoppet og gjære, og jeg tok en måling. Målingen viste 12. Dette er 5 dager siden, og det er fremdeles liv i gjærlåsen. Regner med at jeg har fått en infeksjon i ølet siden det gjærer så langt ned. Så det er vel med stor sansynlighet at dette ølet går rett i dass.

Har ikke tidligere hatt noe problemer med Nottingham tørrgjær, men har en mistanke om at den først pakken jeg tilsatte ikke var 100%.

Ja, hvis det ikke skjer noe i løpet av de neste 24 timene så skylder jeg på gjæret! Når jeg tenker meg om så syns jeg det lukta litt unormalt av gjæret i re-hydrert tilstand.
Noe muffens er det hvertfall...

Tilbake
Topp