Gjæring stopper på 1.020, tilsette sukker?

Hei, jeg har et juleøl til gjæring. Hadde ihht til oppskrift OG på 1.065, FG skal ihht oppskrift være 1.016. Gjæring en har stoppet opp. Vil det hjelpe å tilsette sukkerlake og evt. hvor mye?
 
Oppskriften tilsier en FG på 1.016. Har opplevd det samme med juleøl tidligere, ikke denne oppskriften, at det stopper på 1.020. Dengang ble ølet for søtt. Kunne tenkt meg å fått det under 1.020.
 
Vel julekaker eller ei,jeg har brukt, pilsner, Munich, crystal, flaket havre, flaket ris og sjokolade + masse forskjellige krydder.
 
Jeg er enig med loebrygg og Jo-Helge. Gitt at du er helt sikker på at gjæringen er stoppet opp - den bør ha vært stabil i tre dager - er det bare å flaske. Mitt juleøl i fjor stoppet på 1.028:) - og det var ikke spesielt søtt, heller.
 
Ja den har stått på 1.020 siden onsdag. Mesketemperatur kan vel også spille inn her. Jeg var inne i loggen og ser at jeg har mesket på hhv. 63, 66 og 69 grader.
 
Litt avhengig av hvor lenge du sto på de ulike stegene, men det der skulle ikke gi så dårlig gjærbarhet. Nå har du jo faktisk en utgjæring på like oppunder 70%, og med den oppskriften synes jeg det virker helt greit. 1.016 er et i overkant optimistisk anslag.

Vi har visst glemt å spørre hvilken gjær du brukte. Det kan være viktig nok.
 
Ja jeg har brukt en Safale S-04 med en gjæringstemp på 18 grader. En gjær som er ukjent for meg. Jeg har brukt S-05 noen ganger. Erfaringsmessig pleier dette med gjæring gå veldig bra. Som nevnt har jeg opplevd en gang før at det stopper på 1.020 der target har vært like under 1.020. Da opplevdes ølet veldig søtt. Når det da denne gangen også stoppet på 1.020 ble jeg skeptisk.
 
Jeg har kun brukt S-04 en gang, og det gikk bra med god utgjæring. Men det er en gjær med høy flokkuleringsevne. Da jeg brukte Mangrove Jack's M54 nylig (som også er en gjær med høy flokkuleringsevne), så opplevde jeg at den stoppet opp og stabiliserte seg en del høyere enn oppskriftens FG (tror det var 1016 mot 1008). Jeg valgte da å igangsette gjenoppliving, som innebar å øke temperaturen til 25 grader og rotere bøtta for å få opp gjæren fra bunnen. Etter 9 dager var FG under FG for oppskriften.

Jeg ville ihvertfall vært helt sikker, spesielt dersom du skal flaskekarbonere. Ellers blir det lett flaskebomber.
 
0-4 er jo kjent for å droppe ut fort, men skal også gi god utgjæring. (Har aldri brukt den, så dette er hva jeg har lest.) Med mindre ølet smaker tørt nå, ville jeg prøvd førstehjelpskurset til Sarge, ja, siden du bruker denne gjæren. Flaskebomber er fryktelig utrivelige greier. Det vet jeg noe om:(.
 
Når jeg tenker meg om, så økte jeg ambient-temperaturen for gjæringen på S-04 til 20 grader etter 4 dager den gangen jeg brukte den. Mulig det hindret dvalen.

Dersom jeg bruker Mangrove Jack's M54 igjen, så vil jeg nok bruke samme strategi og om mulig gi bøtta en snurr (rotasjon uten skvalping) hver dag for å holde gjæren i gang.
 
Og det fikk meg til å springe ned i kjelleren for å sjekke sg på de 2 batchene som gjæres med m-07. Ble stille der etter 4 dager. Ser det mangler 2 poeng på den ene ifølge fast ferment test. Skrur opp tempen fra 21 til 23 grader.
 
At det er stille (i betydningen at det ikke plopper) betyr ikke at det ikke gjærer. Etter stormgjæring er det normalt at det ikke plopper, og for min del (bruker plastbøtter med lokk som sikkert ikke tetter så godt), så hører det til unntaket at det plopper i det hele tatt.

Jeg ville nok gitt det tid og et par målinger (stabil SG over 2-3 dager betydelig høyere enn beregnet FG er vel den beste indikatoren, sammen med i overkant klart øl). Varmere temperatur betyr som regel flere smaker fra gjæren, og det er ikke alle de smakene som passer oppskriften. Jeg fikk et godt øl den gangen jeg skrudde opp, men det ble nok ikke så godt som det kunne blitt hvis jeg hadde klart å holde gjæringen i gang på lavere temperatur.

PS. Jeg er fortsatt en uerfaren brygger. Det er godt mulig at det jeg skriver er litt for enkelt.
 
Tilbake
Topp