Gjæring stoppet??

Hei,

Jeg har prøvd meg på en juleøl som jeg har satt sammen selv.
Maltsammensettingen er som følge:
5,5kg munichmalt mørk
2,5kg pilsnermalt
1,5 kg carared 50ebc
1kg pale crystal 70ebc
1kg melanoidin 70 ebc
0,5kg spesial x 350ebc
0,5kg lys tørr ekstrakt
Mesk: innmesk 50 grader, 67 grader i 90 min, 72 grader i 10 min, 78 grader i 5 min.

OG: 64. Jeg brukte 5 pakker med saflager w-34/70 på 45 liter vørter tilsatt ren O2
gjæringen var godt i gang etter ca 8 timer. Men nå etter 17 dager har gjæringen stoppet på 24.

Det jeg lurer på er om gjæringen er stoppet før tiden eller om den er ferdig gjæret i og med at jeg har brukt såpass mye spesialmalt.

Hva måler du med? Hvor mange % spesialmalt!

Jeg målte OG med refractometer og FG med hydrometer/ochelvekt. Prosent spesialmalt er jeg ikke sikker på men jeg har brukt en kilo med mealnoidinmalt som skal bidra med ekstra dextriner. Maltsammensettingen står over her, men jeg føler at en FG på 24 er litt mye.

Måtte bare sjekke om det kunne være målefeil. ..men er du på ca 30% spesialmalt her? Jeg kjenner ikke hvor gjærbart melanoidin malt er, men kanskje det er grunnen? Har du hatt lik eller stigende temperatur gjennom gjæringsforløpet, eller kan det hende du har hatt jo-jo gjæring, som har stoppet utgjæringen?

Har stått i kjøleskap å gjæret mellom 9 og 10 grader. Kan være at det ikke har vært helt stabilt og det har vært nede i 8 grader i en dag jeg var vekkreist. Kan jeg prøve å sette tempen litt opp nå og gi gjæringskaret litt sirkulerende bevegelse slik at jeg får løst opp litt gjær fra bunn i karet? Gjæret skal være tollerant helt opp mot 22 grader.

Med 30% spes malt og 67C i mesken så er kanskje ikke 24 helt urimelig.
Du har vel også brukt litt lite gjær ved så lav temperatur. Men om det har så stor betydning siden du har brukt tilstrekkelig ren O2 vet jeg ikke.
Hvis du ikke er fornøyd med smaken så kan du som du skriver prøve å vugge og heve temperaturen.

Jeg har nå satt dunken i gjæringsrom på 18 grader så får jeg se hvordan det går.. Men takk for innspil

Tilbake
Topp