Gjæring under trykk med Grainfather Conical Fermenter

Espen Green

Norbrygg-medlem
Er det noen som har forsøkt å benytte Grainfather Conical Fermenter til å gjære under trykk, eller har gjort seg noen tanker om eventuell risiko knyttet til dette? Handlet noen smådeler på AliExpress som enkelt lar meg styre trykket (se vedlagte bilde). Tenkte eventuelt å teste gjæring ved rundt 1 bar.
 

Vedlegg

  • Trykkgjæring.jpg
    Trykkgjæring.jpg
    215,9 KB · Sett: 45
Er det noen som har forsøkt å benytte Grainfather Conical Fermenter til å gjære under trykk, eller har gjort seg noen tanker om eventuell risiko knyttet til dette? Handlet noen smådeler på AliExpress som enkelt lar meg styre trykket (se vedlagte bilde). Tenkte eventuelt å teste gjæring ved rundt 1 bar.
Den er ikke beregnet for dette og du risikerer lekkasje i dumpventilen, test i hvertfall med vann først, over tid. Vær også nøye med at pakningen i lokket tettet skikkelig
 
Det er vel like greit å kjøpe en Fermzilla, og så kjøpe en kjølespiral til denne. Litt mer fiks for temperaturstyring, men vesentlig rimeligere, får vel nær tre stk (Fermzilla med trykksett+spiral) for prisen av en Conical med pressure transfer kit.

Må riktignok foreløpig importere spiralen, eller montere egen.
 
Er det noen som har forsøkt å benytte Grainfather Conical Fermenter til å gjære under trykk, eller har gjort seg noen tanker om eventuell risiko knyttet til dette? Handlet noen smådeler på AliExpress som enkelt lar meg styre trykket (se vedlagte bilde). Tenkte eventuelt å teste gjæring ved rundt 1 bar.
Det er flere som har testet dette, og konkludert at det ikke fungerer.
 
Den er ikke beregnet for dette og du risikerer lekkasje i dumpventilen, test i hvertfall med vann først, over tid. Vær også nøye med at pakningen i lokket tettet skikkelig

Til info testet jeg. Fylte på 20l vann og satte på trykk. Dessverre lakk lokket så snart trykket økte over 0,2 bar. Ikke lett å modifisere det til å tette bedre, så konklusjonen min er også at dette ikke går[emoji45]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Til info testet jeg. Fylte på 20l vann og satte på trykk. Dessverre lakk lokket så snart trykket økte over 0,2 bar. Ikke lett å modifisere det til å tette bedre, så konklusjonen min er også at dette ikke går[emoji45]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Pakningen i lokket kan være vrien å få tett, uten trykksetting også, spesielt når den settes våt på. Har en lei tendens til å vri seg innover under press
 
Tilbake
Topp