Gjæring ?

Har nå satt mitt første brygg, en tsjekkisk pilsner.
Hvor lenge går det normalt før gjæringen er skikkelig gang?
Har brukt Brewferm lagergjær (undergjært) å temp. er ca 10 grader.
Gjæren løste jeg opp i en kopp etter anvisning på forhånd.
 
Gratulerer :ilike:
Når gjæringen starter er avhengig av flere ting....alt fra en time til mer enn ett døgn :yes:
Ha tålmodighet...
 
Lagergjæringen kommer som regle senere i gang enn alegjæring. Dette skyldes den lave temperaturen. Normalt sett bør du se aktivitet i løpet av et par døgn.  dette avhenger av oksygentilgang, gjærmengde og temperatur.
 
Det anbefales å la oppstarten av gjæringen foregå i romtemperatur, for deretter å flytte bøtta med vørteren til et kaldt sted når det kan fastslås at gjæringen er udiskutabelt i gang. Slik har jeg gjort det i hvert fall med mine tre siste undergjærede brygg a 40-45 liter, dvs. en juleøl (s-23) en lys export (ditto gjær) og nå sist en Märzen/Oktoberfest (Wyeast Oktoberfest gjær). Det har gått helt flott hver gang.
 
Er uenig her.
Det er under starten av gjæringen jeg mener god temperaturkontroll er viktigst, siden det er i denne fasen den produserer mest av ølets karakter.
Hvist man starter gjæringen på for høy tempreatur kan det være vanskelig å få gjæren raskt nokk ned til ideel gjæringstemperatur siden den under hovedgjæringen produserer en del varme.
Kan også være fare for å stresse gjæren hvist man kjapt reduserer temperaturen drastisk.

Selv bruker jeg å kjøle vørteren til under gjæringstemp før jeg tilsetter gjæren.
 
Steinarja skrev:
Er uenig her.
Det er under starten av gjæringen jeg mener god temperaturkontroll er viktigst, siden det er i denne fasen den produserer mest av ølets karakter.
Hvist man starter gjæringen på for høy tempreatur kan det være vanskelig å få gjæren raskt nokk ned til ideel gjæringstemperatur siden den under hovedgjæringen produserer en del varme.
Kan også være fare for å stresse gjæren hvist man kjapt reduserer temperaturen drastisk.

Selv bruker jeg å kjøle vørteren til under gjæringstemp før jeg tilsetter gjæren.

Enig i dette  :yes:

Spesiellt viktig for lagere som ikke skal være fruktige.

For lagere er også tilstrekkelig gjær viktig, samt beluftning. Et eksempel: 20L lager OG 1052 skal ideelt sett ha nesten 4 NYE pakker Wyeast aktivator eller 21g tørrgjær. Ale ved samme OG/volum krever bare ca halvparten.
 
Jeg brukte 12 g tørrjær til 20 l . Kansje jeg skulle tilsette meg gjær.

Ellers takk for tipsene.
 
Støtter Steinarja og Beant! Estere, fuselalkoholer og diacetyl produseres alt i større grad dersom man pitcher varmt. Men rent praktisk er metoden å pitche varmt, for deretter å kjøle ned grei. Det er ikke uvanlig at kommersielle bryggerier (eller hjemmebryggere) gjør dette, men det er ikke idéelt.
 
egil skrev:
Jeg brukte 12 g tørrjær til 20 l . kanskje jeg skulle tilsette meg gjær.

Ellers takk for tipsene.

Dersom du beluftet vørteren veldig godt samt rehydrerte i lunket vann og ikke vørter så vil jeg tro det går bra, selv med bare halve gjærmengden. Hvis noe av dette er feil så kan du vurdere å tilsette mere gjær.Dersom gjæringen er startet så vil ny gjær ikke oppformere seg noe særlig og skape friske celler, så jeg er usikker på hvor effektivt det er. Har aldri prøvd å tilsette mere gjær, så kanskje noen med erfaring kan uttale seg.

MVH
Børge
 
Tilbake
Topp