Gjæringen starter ikke

Hei

Satte et ale-øl i går, men det er ingen antydning til at gjæringen har startet. Hva kan årsaken til dette være?
Benyttet flytende wyeast  - Fulgte bruksanvisningen. knuste den lille posen inne i gjærposen og ristet det godt sammen. Helte så blandingen i vørteren som da lå på ca 20 grader.

Dunken med brygget står på et rom på rundt 20 grader.

Hva kan ha gått galt (om noe?) og hva kan gjøres for å sette igang gjæringen?

Hvor gammel var Wyeast-pakken? Var den oppblåst da du tilsatte den? Hva var OG i ølet, og hvor mye øl er det snakk om? "Luftet" du vørteren på noen måte før di pitchet gjæren? Lettere å svare om man vet litt mer om brygget. Det kan være mange grunner til at du ikke ser tegn til liv ennå. Sannsynligvis går det bra uansett...

Gahr skrev:
Hvor gammel var Wyeast-pakken? Var den oppblåst da du tilsatte den?

Usikker på datoen, men den var ikke utgått. Posen var ikke oppblåst.... (kanskje det som var feil?)

Gahr skrev:
Hva var OG i ølet, og hvor mye øl er det snakk om? "Luftet" du vørteren på noen måte før di pitchet gjæren?

OG 1060, på ca 25 liter med pilsner malt.
Sørget for rikelig med luft når vi tappet vørteren til gjæretanken - det dannet seg et fint skumteppe på vørteren.

En pakke til såpass kraftig øl er i utgangspunktet litt lite (jeg vet det står på pakkene at det er nok, men det gjelder først og fremst for helt blodfersk gjær, og er tross alt produsentens egne ord...). Det kan godt tenkes at gjæren ikke har vært helt "i hundre". Flytende gjær er et smaksmessig superbt produkt, men det har ikke verdens beste holdbarhet. Når jeg bruker Wyeast-poser bruker jeg dem ikke før de har vist tegn på liv. Dessuten bruker jeg alltid startere. Det er en enkel forsikring om at gjæren er i live, og det produserer samtidig mer gjær. Når det er sagt, så trenger wyeast-posene ikke nødvendigvis være oppblåst før man bruker dem, men det er en god pekepinn på hvor vital gjæren er.

Ok...
Takk for svar  :ilike:

Hvis det viser seg at gjæren er død, er det vel bare å anta at ølet er ødelagt og ikke mulig å redde?  :ber:

Gahr skrev:
Når det er sagt, så trenger Wyeast-posene ikke nødvendigvis være oppblåst før man bruker dem, men det er en god pekepinn på hvor vital gjæren er.

Kan nevne at det såvidt har begynt å gjære nå. Det tyder i hvertfall på at gjæren ikke er helt død. Er det noe man bør foretas seg i en slik situasjon? Noe å gjøre for å booste gjæringen, eller bare vente og se om det holder?

Bare å ta det med ro.
Hvist det begynner å bli liv i den nå går det nokk bra, å hvist det ikke vil starte, kan du altids tilsette ny gjær.
Det største problemet man har med de første bryggene er att man bekymrer seg for mye.

Så:
[quote author=Charlie Papazian]Relax, don’t worry - have a homebrew[/quote]

Bruk mer gjær/starter neste gang, da bekymrer man seg i alle fall litt mindre...

Steinarja skrev:
Det største problemet man har med de første bryggene er att man bekymrer seg for mye.

Hehe det kan du banne på :) Vil jo at det skal bli bra når man har lagt ned så mye krefter i det. Takker for tilbakemelding begge to - da satser vi på at dette ordner seg!

Forresten, en liten ting jeg kom på: På slutten av tapping av vørter fra mesketanken til kokekjelen, kom det litt luft inn i slangen. Det er jo ikke så veldig bra? Bør man slutte å tappe før det er tomt i mesketanken for å unngå dette, eller er det vanlig?

Faren med å få luft inn i vørteren mens den er varm er overdrevet. Det er best å unngå det, men den store faren ligger i at vørteren eller mesken tilføres luft over tid (f. eks. under hele meskingen, om f.eks. et RIMS-system trekker inn luft). Tror du kan slappe av der også!

Tilbake
Topp