Gjæringkar stående på en vaskemaskin

Hei,
Lurer på om det er noen som lar gjæringskar stå oppe på vaskemaskin/tørketrommel når ølet gjærer, eller vil vibrasjonene føre til infisert øl?
 
Holder gjæren i suspensjon. :) Går helt sikkert fint så lenge gjæringskaret ikke rister ned. Men kan kanskje bli litt varmt?
 
Sikkert en fordel de første timene etter du har pitcha en Imperial stout,
ellers tror jeg jeg hadde latt være
 
Infisert eller oksidert, poenget var og fortsatt er om ølet vil få usmaker på bakgrunn av plassering, men det forstod du sikkert. Har undersøkt temperaturen når vaskemaskinen er på og tror ikke det vil være en utfordring mtp. temperatur. Dumt å lage en batch dersom det vil forekomme usmaker.
 
Etter stormgjæring er det vel mest CO2 i karet? Jeg tenker største fare er at det faller ned. For enkelte gjærtyper som bunnfaller raskt, så tenker jeg at vibrasjonene er en fordel for å hode prosessen i gang. Jeg ville nok satt den et annet sted så det får bunnfalt før tapping på flasker/fat.

Men jeg ville kanskje ventet. Etter at gjæren er pitchet skal den formere seg og deretter sette i gang stormgjæring. Spesielt i oppstarten av stormgjæringen tenker jeg at risting er dumt. Risting kan gjøre gjæren mer aktiv, og i denne fasen er det vel heller ikke produsert så mye CO2. Er det en tid gjæren ikke trengs å ristes til aksjon så er det under stormgjæringen. Da risikerer man rett og slett at det går for fort og for varmt.
 
Sist redigert:
Det burde gå helt fint, så lenge karet er tett og idet kke ristes av.
Ville vært mer opptatt av lys. På mitt vaskerom står sola rett inn på ettermiddagen, det gir ikke godt øl.
Trekk en søppelsekk over karet, eller trekk for gardinene.

Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
Oksidering er helt klart en usmak. Min vaskemaskin rister ganske kraftig når den guffer opp til sentrifugering, og jeg personlig ville aldri utsatt ølet mitt for det under gjæring. I mitt hode er det en risiko det ikke er verdt å ta, men smak og behag.
 
Oksidering er helt klart en usmak. Min vaskemaskin rister ganske kraftig når den guffer opp til sentrifugering, og jeg personlig ville aldri utsatt ølet mitt for det under gjæring. I mitt hode er det en risiko det ikke er verdt å ta, men smak og behag.
Hvor skal det oksygenet komme fra?
 
Leste at man kan etterlikne prosessene som de originale engelske IPAene ble utsatt for på vei fra England til India. Sett halvparten av det ferdige brygget på vaskemaskinen og la det stå et par måneder, og se om du kan smake forskjell.
 
Hvor skal det oksygenet komme fra?

En plastbøtte er ikke 100 % tett, slik at når gjæringen er over og den blir utsatt for risting så ville jeg trodd at man kunne risikere å riste inn oksygen. Jeg har aldri hørt om noen som har anbefalt å riste gjæringskaret underveis, eller etter at gjæringen er ferdig. Snarere tvert i mot. Det er ikke sikkert effekten av å ha det på vaskemaskinen gir et superoksidert øl umiddelbart, men jeg vil tro at oksideringen på flaske går raskere enn den ellers ville gjort. Dette er dog bare antagelser fra min side... :)
 
Flott med så stor respons! For å forsvare denne tråden, så har det seg slik at jeg bor i en 40kvm leilighet, som betyr at gjæringskaret enten må stå på soverommet, kjøkkenet, i stuen eller på badet (hvor den eneste plassen er oppe på vaskemaskinen). For å unngå og høre på "ploppingen" og ha gjæringslukten i leiligheten, så blir nok det eneste alternativet vaskemaskinen.
 
Du kan jo saktens løfte den ned akkurat når maskinen går. Den går vel neppe hver dag...
 
Hehe, det har du helt rett i:D Så risikoen med å oksidere ølet ved å løfte karet forsiktig vekk når maskinen går kontra at karet står der hele tiden, vil bli redusert?
 
Hvorfor ikke soverummet, der har jeg den stående
Et svalt soverum er perfekt både for nattesøvnen og øllet
og du må ikke ha i gjærlåsen
 
Vil ikke det øke risikoen for å infisere ølet, dersom en ikke har i gjærlåsen? Dersom dette ikke er tilfelle, så var det ingen dum ide og plassere karet både på soverommet eller i stuen for den del :)
 
Tilbake
Topp