Gjærings aktivitet.

Hallo.
Jeg har nå min første øl på gjæringsbøtta, men er litt skeptisk til aktiviteten i gjærlåsen. Det er ett "hoppy hoegardia" ølsett jeg har prøvd meg på. Sto i oppskriften at dette skulle lagres mellom 18-22 grader. De første to døgna sto det på ca 25 grader før jeg fikk flytta det til ca 20 grader. Men når det sto på 25 grader var det bra aktivitet i låsen. Men nå når jeg flytta det til 20, observerer jeg 5min mellom hver bobling. Er dette normalt? Hvor mye aktivitet er normalt? Det kommer kanskje ann på gjærtype?

Kikka litt gjennom forumet etter svar, men er kanskje dårlig til å leite....

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Mye skjer på de første to døgnene :)
Ikke tenk så mye på aktiviteten i gjærlåsen, heller prøv å måle den, se hvor langt ned den har gått fra utgangspunktet.

Det kan være små lekkasjer som gjør at den ikke "plopper" like mye.

Takk for tilbakemelding. :)
Da får vi se hvordan det går. Men når du sier måle den, hva mener du jeg skal måle? Er litt fersk i gamet :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Lurer også på om ølet må tappes akkurat to uker etter jeg satt det? Det står to uker i oppskriften. Men det passer dårlig. Noen krise om det står to dager lenger? Eller må jeg måle den for å finne ut når den faktisk er ferdig?

Du bør måle den ja, for å se at den er ferdig utgjæret. Gjør for øvrig ingenting om den står noen dager lengre når den er ferdig utgjæret (snarere tvert imot). :)

Tilbake
Topp