Gjæringsdunk i plast fra Europris

Hvor lenge bruker folket gjæringsdunken sin? Kom i prat med en hjemmebrygger på polet her om dagen og han insisterte på at en gjæringsdunk i plast fra Europris skulle bare brukes til 5 brygg før man kjøper seg ny og kaster den gamle  :eek:
Jeg har 4 dunker fra Europris fra den gangen jeg hadde 3 brygg på gang, har 0 kontroll på hvilke jeg har brukt 1 eller 7 ganger for å si det sånn. Før og etter hvert brygg som skal gjæres/har gjæret vasker jeg alltid dunken godt og før gjæring har jeg starsan i denne. Har
til nå ikke hatt usmaker eller infeksjoner i mine brygg.

Er det noe i hva han karen her sa? Pleier dere å bytte ut gjæringsdunken etter x antall bryg?

Kanskje greit å gravere inn antall brygg på utsiden på hver gjæringsdunk så man har litt mer kontroll.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Og etter hvor mange graveringer bør den i tilfelle skiftes ut? Høres forøvrig konterintuitivt ut. Jeg ville nødig skifta ut en dunk med mange graveringer, på samme måte som jeg nødig ville skifta ut en seng med mange hakk i stolpen.

Min eldste fra europris er 6 år og brukt regelmessig hele perioden. Den har aldri forårsaket infeksjoner. Du kommer nok aldri til å få et korrekt svar (finnes ikke) på hvor ofte du bør bytte. Beste tipset er å se ann dunken. Er det veldig mange riper kan det være greit å bytte, men dette må du vurdere selv. Riper i seg selv gir ikke økt risiko så lenge dunken blir vasket og tørket riktig. Veldig mange hjemmebryggere tror de kan mer om mikrobiologi enn det de faktisk kan. Ofte blir det litt panisk på mange områder her inne etter min mening. Også en av grunnene til at jeg ikke er veldig aktiv. Det er for all viktig å være hygiensk og ta renhold på alvor, men det er reint skjær tull å bytte å etter 5 brygg. Håper du føler at du fikk svar på spørsmålet.

Fredrik R skrev:
Min eldste fra Europris er 6 år og brukt regelmessig hele perioden. Den har aldri forårsaket infeksjoner. Du kommer nok aldri til å få et korrekt svar (finnes ikke) på hvor ofte du bør bytte. Beste tipset er å se ann dunken. Er det veldig mange riper kan det være greit å bytte, men dette må du vurdere selv. Riper i seg selv gir ikke økt risiko så lenge dunken blir vasket og tørket riktig. Veldig mange hjemmebryggere tror de kan mer om mikrobiologi enn det de faktisk kan. Ofte blir det litt panisk på mange områder her inne etter min mening. Også en av grunnene til at jeg ikke er veldig aktiv. Det er for all viktig å være hygiensk og ta renhold på alvor, men det er reint skjær tull å bytte å etter 5 brygg. Håper du føler at du fikk svar på spørsmålet.

Litt av saken, er vel å ikke bruke "stålull" når du vasker karene. helder vann og klut. så en runde med starsan. eg har som vane å vaske fatene rett etter bruk. så før eg starter meskingen, leter eg fram dunken eg ønsker, og hiver i en god slant starsan. flere ganger under bryggeprosessen, er bort og rister på dunken. har funket på alle mine 9 brygg . hehe

kortulf skrev:
Og etter hvor mange graveringer bør den i tilfelle skiftes ut? Høres forøvrig konterintuitivt ut. Jeg ville nødig skifta ut en dunk med mange graveringer, på samme måte som jeg nødig ville skifta ut en seng med mange hakk i stolpen.

Det er egentlig det graveringene er til. Jeg formulerte meg litt feil. Man finner ut hvor mange brygg en dunk tåler før den må byttes ut.

Miguel skrev:
kortulf skrev:

Det er egentlig det graveringene er til. Jeg formulerte meg litt feil. Man finner ut hvor mange brygg en dunk tåler før den må byttes ut. Altså hva gjennomsnittlig levealder er.

Miguel skrev:
Miguel skrev:
kortulf skrev:

Det er egentlig det graveringene er til. Jeg formulerte meg litt feil. Man finner ut hvor mange brygg en dunk tåler før den må byttes ut. Altså hva gjennomsnittlig levealder er mtp antall brygg.

Fredrik R skrev:
Min eldste fra Europris er 6 år og brukt regelmessig hele perioden. Den har aldri forårsaket infeksjoner. Du kommer nok aldri til å få et korrekt svar (finnes ikke) på hvor ofte du bør bytte. Beste tipset er å se ann dunken. Er det veldig mange riper kan det være greit å bytte, men dette må du vurdere selv. Riper i seg selv gir ikke økt risiko så lenge dunken blir vasket og tørket riktig. Veldig mange hjemmebryggere tror de kan mer om mikrobiologi enn det de faktisk kan. Ofte blir det litt panisk på mange områder her inne etter min mening. Også en av grunnene til at jeg ikke er veldig aktiv. Det er for all viktig å være hygiensk og ta renhold på alvor, men det er reint skjær tull å bytte å etter 5 brygg. Håper du føler at du fikk svar på spørsmålet.

100% enig med deg Fredrik R,har lest dette forumet jevnt i ca.halvt år nå og det er stadigt noen gjengangere her som skal lære nybegynnere om brygging som senere i tråden må rettes på av de mer erfarne bryggerne. Det at dette skjer ofte er jo litt domt
for oss som ønsker å lære om bygging. :attevar:

Til trådstarter:
Det at gjæringskar må byttes etter faste intervaller er noe forbanna tull. Et av mine kar har eg brukt i 25 år som vindonk og ett ølbrygg og er nå blitt pensjonert til omstikkningskar.
Passer vi på å ikke få formye og dype striper i gjæringskaret så vare det utoligt lenge.

Selv om jeg synes 25 år høres drøyt ut, vil jeg bare si at jeg ville ALDRI bytta ut gjæringskarene mine etter kun 7 øl, iallefall med tanke på hvordan jeg bruker dem. Rengjør med en myk svamp eller en klut, så holder de LENGE.

Ikke bare meg som reagerer da, hehe..

Jeg visste ikke om det var noe rent kjemisk som skjedde med plasten eller noe jeg? For vi har vel alle merket at det lukter alkohol/et eller annet selv om man har vasket dunken godt, spesielt når man har brygget seg en imperial stout.
For meg kan den som vil bytte dunk etter hvert brygg eller ha den i 70 år for den saks skyld, jeg var vel egentlig mest nysgjerrig på hva slags rutiner folket har og/eller om det er noe som skjer med selve plasten etter flere brygg. Jeg forstår
at får man riper i karet er jo det en plass hvor det potensielt kan holde/danne seg bakterier eller dritt som kan forårsake en infeksjon i brygget, spesielt om man ikke vasker og desinfiserer godt nok.

Høres ut som tøys, jeg har ikke hold på så lenge men det eldste har i alle fall 20 brygg. Men jeg kasserte ett etter at jeg hadde rørt rundt med en metallvisp, da ble der riper.

Alt av plast trekker til seg lukt etter tid. En av fordelene med rustfritt er at de ikke gjør det.

At en gjærtank som blir brukt til øl lukter øl, ser jeg ikke problemer med.

Faren for infeksjon tror jeg også er minimal. Det er nok sant som sies litt høyere opp her at mange er nok litt vel nøye.  ;)

Mine eldste gjæringskar er fra 1999, og jeg har ikke hatt noe infeksjon, så vidt jeg vet. Jeg bruker riktignok ikke de eldste karene dersom jeg kan unngå det, men ville ikke hatt noen betenkeligheter med å gjøre det. Kanskje jeg burde det...?

Kristian Skreosen skrev:
Alt av plast trekker til seg lukt etter tid. En av fordelene med rustfritt er at de ikke gjør det.

Jeg kan skrive under på at en Kölsch som lukter kanel fra forgjengeren er et probem..

Bjarte H skrev:
Kristian Skreosen skrev:

Jeg kan skrive under på at en Kölsch som lukter kanel fra forgjengeren er et probem..

Haha! Sant sant  :skitbra:
Ser at ved slike ekstreme tilfeller så er det nok lurt å vurdere ja  :roedme:

Bjarte H skrev:
Kristian Skreosen skrev:

Hiv gjærings karet i oppvask maskiner. Da forsvinner lukt :) kjør på 70 grader

Tilbake
Topp