Våknet opp til at gjæringsdunken lekker rundt tappen... Hvordan kan jeg fikse dette?
Beant skrev:Hvilken kran er det?
Vi bruker de hvite som Petit selger. Lekker det i "ytterdelen" så har vi en gang byttet denne på full dunk. La den forsiktig på rygg, holdt noe over hullet til gjærlåsen. Så røsket vi forsiktig ut den ytterste delen og satte inn en ny. Tett.
Vi har også 1 gang berget batchen med smeltelim-pistol da det lakk fra pakninga. Limte godt rundt krana, og det ble tett.
Jeg er ikke så fornøyd med bryggselv nå. Det er lengesiden jeg har møtt en så uinteressert selger! Jeg sa til ham at jeg var ny, og at jeg lånte utstyr fra en venn sin far. Jeg sa også at jeg trengte en gjæringsbøtte. Hvorfor gir de meg ikke ett ark med instrukser? Jeg tror heller jeg skal kjøpe ingredienser fra noen andre en dem. Nøgne ø har ihvertfall god kundeservice
Vi har alltid hatt pakninga på utsiden...
Beant skrev:Vi har alltid hatt pakninga på utsiden...
Sheephouse skrev:Jeg er ikke så fornøyd med bryggselv nå. Det er lengesiden jeg har møtt en så uinteressert selger! Jeg sa til ham at jeg var ny, og at jeg lånte utstyr fra en venn sin far. Jeg sa også at jeg trengte en gjæringsbøtte. Hvorfor gir de meg ikke ett ark med instrukser? Jeg tror heller jeg skal kjøpe ingredienser fra noen andre en dem. Nøgne ø har ihvertfall god kundeservice.
Jeg fikset det nå... 90 % sikker på at det resultatet jeg får ikke er øl. Pakningen skal være på innsiden...
Takk for raske svar folkens! :skitbra:
Det virket motsatt for meg. Nå lekker det ikke en dråpe! Men den har sluttet å boble, starter den snart igjen?Hans K skrev:Hvis du har pakningen på innsiden kan ølet lekke mellom pakningen og gjengene. Hvis du har den på utsiden vil den klemme mellom kranen og bøtta og holde helt tett.
Hvordan løste du problemet? Stakk du hånda ned i vørteren og strammet mutteren?Sheephouse skrev:Det virket motsatt for meg. Nå lekker det ikke en dråpe! Men den har sluttet å boble, starter den snart igjen?Hans K skrev:Hvis du har pakningen på innsiden kan ølet lekke mellom pakningen og gjengene. Hvis du har den på utsiden vil den klemme mellom kranen og bøtta og holde helt tett.
Jeg tok det over i en annen bøtte som jeg desinfiserte, for så å ta ut tappen å legge seglet på innsiden. Nå er det tett. Det er trykk i vannballongen, men den bobler ikke lenger. Er ølet ødelagt? eller må det bare starte prosessen igjen?js skrev:Hvordan løste du problemet? Stakk du hånda ned i vørteren og strammet mutteren?Sheephouse skrev:Det virket motsatt for meg. Nå lekker det ikke en dråpe! Men den har sluttet å boble, starter den snart igjen?Hans K skrev:Hvis du har pakningen på innsiden kan ølet lekke mellom pakningen og gjengene. Hvis du har den på utsiden vil den klemme mellom kranen og bøtta og holde helt tett.
Det er kun pakning på utsiden som vil vil hjelpe til å holde tett. Pakning på innsiden har ingen funksjon, vørteren vil følge gjengene utover som Hans K nevner.
Uten pakning på utsiden må du stramme mutteren så hardt at gjærspannet fungerer som pakning. Har du flaks vil du få det til. Med uflaks får du det ikke tett, eller så ødelegger du ventilen.
Sheephouse skrev:Jeg er ikke så fornøyd med bryggselv nå. Det er lengesiden jeg har møtt en så uinteressert selger! Jeg sa til ham at jeg var ny, og at jeg lånte utstyr fra en venn sin far. Jeg sa også at jeg trengte en gjæringsbøtte. Hvorfor gir de meg ikke ett ark med instrukser?