Gjæringsdunk lekker!

Kranen du mener? Om du har montert riktig skal pakning være på innside. mulig at du kan rotere kranen litt mot høyre for å stramme, men fare for at "mutter" på insiden følger med rundt. Stikk på europris å kjøp et nytt spann og hell over.
 
Jeg hadde dette problemet på tappekaret mitt, gjæringskar med kran. Viste seg at det var selve plastkrana som hadde sprukket opp mellom gjengene pga for mye stramming. Fant egentlig ikke ut årsaken før den brakk av helt. Kjøp ny kran hvis dette er tilfelle, og prøv å ikke stram for mye!
 
Hvilken kran er det?

Vi bruker de hvite som Petit selger. Lekker det i "ytterdelen" så har vi en gang byttet denne på full dunk. La den forsiktig på rygg, holdt noe over hullet til gjærlåsen. Så røsket vi forsiktig ut den ytterste delen og satte inn en ny. Tett.

Vi har også 1 gang berget batchen med smeltelim-pistol da det lakk fra pakninga. Limte godt rundt krana, og det ble tett.

Vi har alltid hatt pakninga på utsiden...
 
Beant skrev:
Hvilken kran er det?

Vi bruker de hvite som Petit selger. Lekker det i "ytterdelen" så har vi en gang byttet denne på full dunk. La den forsiktig på rygg, holdt noe over hullet til gjærlåsen. Så røsket vi forsiktig ut den ytterste delen og satte inn en ny. Tett.

Vi har også 1 gang berget batchen med smeltelim-pistol da det lakk fra pakninga. Limte godt rundt krana, og det ble tett.

Jeg er ikke så fornøyd med bryggselv nå. Det er lengesiden jeg har møtt en så uinteressert selger! Jeg sa til ham at  jeg var ny, og at jeg lånte utstyr fra en venn sin far. Jeg sa også at jeg trengte en gjæringsbøtte. Hvorfor gir de meg ikke ett ark med instrukser? Jeg tror heller jeg skal kjøpe ingredienser fra noen andre en dem. Nøgne ø har ihvertfall god kundeservice

Vi har alltid hatt pakninga på utsiden...
 
Jeg er ikke så fornøyd med bryggselv nå. Det er lengesiden jeg har møtt en så uinteressert selger! Jeg sa til ham at  jeg var ny, og at jeg lånte utstyr fra en venn sin far. Jeg sa også at jeg trengte en gjæringsbøtte. Hvorfor gir de meg ikke ett ark med instrukser? Jeg tror heller jeg skal kjøpe ingredienser fra noen andre en dem. Nøgne ø har ihvertfall god kundeservice.

Jeg fikset det nå... 90 % sikker på at det resultatet jeg får ikke er øl. Pakningen skal være på innsiden...

Takk for raske svar folkens! :skitbra:
 
Sheephouse skrev:
Jeg er ikke så fornøyd med bryggselv nå. Det er lengesiden jeg har møtt en så uinteressert selger! Jeg sa til ham at  jeg var ny, og at jeg lånte utstyr fra en venn sin far. Jeg sa også at jeg trengte en gjæringsbøtte. Hvorfor gir de meg ikke ett ark med instrukser? Jeg tror heller jeg skal kjøpe ingredienser fra noen andre en dem. Nøgne ø har ihvertfall god kundeservice.

Jeg fikset det nå... 90 % sikker på at det resultatet jeg får ikke er øl. Pakningen skal være på innsiden...

Takk for raske svar folkens! :skitbra:

Øl blir det nok!
 
Kjedelig med sånne problemer, men det er en del av "gamet".... les litt i bryggeritabber tråden, så ser du hva andre har slitt med.... 

Herfra kan det jo bare bli bedre :)

Ps. Personlig har jeg kjempeerfaringer med bryggselv, men det er vel ikke lett å forutse at krana som normalt holder tett enten du har pakning på ene eller andre siden, skal begynne å lekke....
 
Er det denne?
http://www.bryggselv.no/products/tappekran-rodhvit Pakningen skal være på utsiden av gjærspannet. Ellers må du antagelig bruke svært mye kraft på mutteren for å få det tett.

Som Petter F sier: ikke stram for mye. Jeg har også dratt i stykker et par slike kraner ved å bruke for mye kraft på mutteren. De sprekker på det svakeste punktet, dvs i gjengepartiet.
 
Hvis du har pakningen på innsiden kan ølet lekke mellom pakningen og gjengene. Hvis du har den på utsiden vil den klemme mellom kranen og bøtta og holde helt tett.
 
Selv bruker jeg kun gjæringskar uten kran, så slipper jeg det problemet. Stikker om til en med kran når det er tid for tapping.
 
Hans K skrev:
Hvis du har pakningen på innsiden kan ølet lekke mellom pakningen og gjengene. Hvis du har den på utsiden vil den klemme mellom kranen og bøtta og holde helt tett.
Det virket motsatt for meg. Nå lekker det ikke en dråpe! Men den har sluttet å boble, starter den snart igjen?
 
Sheephouse skrev:
Hans K skrev:
Hvis du har pakningen på innsiden kan ølet lekke mellom pakningen og gjengene. Hvis du har den på utsiden vil den klemme mellom kranen og bøtta og holde helt tett.
Det virket motsatt for meg. Nå lekker det ikke en dråpe! Men den har sluttet å boble, starter den snart igjen?
Hvordan løste du problemet? Stakk du hånda ned i vørteren og strammet mutteren?

Det er kun pakning på utsiden som vil vil hjelpe til å holde tett. Pakning på innsiden har ingen funksjon, vørteren vil følge gjengene utover som Hans K nevner.
Uten pakning på utsiden må du stramme mutteren så hardt at gjærspannet fungerer som pakning. Har du flaks vil du få det til. Med uflaks får du det ikke tett, eller så ødelegger du ventilen.
 
js skrev:
Sheephouse skrev:
Hans K skrev:
Hvis du har pakningen på innsiden kan ølet lekke mellom pakningen og gjengene. Hvis du har den på utsiden vil den klemme mellom kranen og bøtta og holde helt tett.
Det virket motsatt for meg. Nå lekker det ikke en dråpe! Men den har sluttet å boble, starter den snart igjen?
Hvordan løste du problemet? Stakk du hånda ned i vørteren og strammet mutteren?

Det er kun pakning på utsiden som vil vil hjelpe til å holde tett. Pakning på innsiden har ingen funksjon, vørteren vil følge gjengene utover som Hans K nevner.
Uten pakning på utsiden må du stramme mutteren så hardt at gjærspannet fungerer som pakning. Har du flaks vil du få det til. Med uflaks får du det ikke tett, eller så ødelegger du ventilen.
Jeg tok det over i en annen bøtte som jeg desinfiserte, for så å ta ut tappen å legge seglet på innsiden. Nå er det tett. Det er trykk i vannballongen, men den bobler ikke lenger. Er ølet ødelagt? eller må det bare starte prosessen igjen?
 
Det er neppe ødelagt, med mindre du plukket opp en infeksjon (det vil vise seg litt senere i så fall). At det ikke plopper/bobler betyr ingenting, bare sørg for at tempen fortsatt er "innafor", så skal du se at gjæren sikkert fortsetter med jobben sin.
 
Jeg opplevde mye lekkasjer fra disse kranene, helt til jeg leste et sted at de ikke tåler å kokes! Så nå koker jeg ikke krana lenger..
 
Sheephouse skrev:
Jeg er ikke så fornøyd med bryggselv nå. Det er lengesiden jeg har møtt en så uinteressert selger! Jeg sa til ham at  jeg var ny, og at jeg lånte utstyr fra en venn sin far. Jeg sa også at jeg trengte en gjæringsbøtte. Hvorfor gir de meg ikke ett ark med instrukser?

Her syns jeg du gir Bryggselv ufortjent tyn.
Det er lov å gjøre en liten innsats selv også for å finne ut hvordan basic utstyr virker!.
Dette blir litt som å kjefte på en skoselger for at de ikke har opplyst om at du må tre lissene på skoene før du bruker de.

Det er alltid dumt når det lekker fra gjæringskar, til neste gang kan jeg råde deg til å fylle det opp med vann først, da kan du oppdage evt lekkasjer før du har vørter på dunken.
 
Tilbake
Topp