Gjæringsforløp til en lager

Hei!

Brygget en lager for tre dager siden som står til gjæring nå på 8 grader. Men så ble jeg usikker på veien videre. Fant dette forslaget på gjæring for denne lageren:

" Pitch yeast under 60 degrees.
Ferment at 47-52 for 7 days, or until fermentation slows. Siphon into secondary and add dry hops (see schedule).
When the final gravity has been reached (1.012-1.013), this beer can be lagered for 1 month. Begin lagering at 45 degrees and slowly decrease the temp. to 34 degrees over a two week period. Add Gelatin, and bring the beer to 60 degrees for 3 days before bottling to ensure that fermentation is complete. Allow the beer to carbonate at room temperature for 2 weeks. "

Har ikke brukt en sekundær fermentering tidligere. Men har da heller ikke brygget en lager før. Er litt redd for oksidasjon og kontaminasjon. Noen som har noen erfaringer fra lager-gjæring?
 
Hei
Jeg ville ikke ha tappet den om slik. Dersom du satte til nok gjær og tilsatte gjæren på 8-10 grader i spannet ville jeg ha gjæret ut på denne temperaturen. Du kan også legge inn en diacetylpause 1/2-2/3 ut i gjæringen. Da øker du temperaturen gradvis til 16 grader og lar den gjære ut på dette for så å gradvis senke temperaturen til 3-5 grader for så å tappe. Omtapping er hverken nødvendig eller anbefalt.

med vennlig hilsen
Bårdd
 
Enig med Bårdd. Men du må sjekke hva ideell temp på gjæret du benytter er, ikke hva som står i posten du referer til. Feks brygget jeg en Bohemian nå med dertil gjær fra Whitelabs. Viste seg at den ikke likte seg nede på 10 grader, men i stedet jobbet flittig først da tempen etterhvert ble hevet til øvre grense på rundt 12 grader. Har kjøpt en Tilt og den er veldig praktisk på lager for å følge med på aktivitet i karet

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Takk for hjelp!
Jeg brukte 3pk Nottingham tørrgjær (foretrukket temp 14-21 gr). Oppskriften sa 2,5 pk, men syntes det var litt lite. Bruker vanligvis 4pk tørrgjær til 50l øl.
Skal jeg la den stå mellom 8-11 grader i de 7 første dagene, og så legge inn en diacetylpause? Anbefales gelatin og cold crash?
 
8 til 11 grader er lavt for alegjæren Nottingham.
Vet ikke om du får den til å jobbe så lavt. Men for lagergjæren w-34/70 er denne temperaturen ok.
Tror ikke jeg hadde startet lavere enn 12C med Nottingham.
Har lite erfaring med så lave temperaturer, så andre kan sikkert gi sikrere råd.
Men du skriver du brygget den for tre dager siden og at den står på 8C.
Er det blitt aktivitet i bøtta nå? Hvis ikke hadde jeg hevet temperaturen.
 
her har du ikke brugget en lager, men en ale. skal det være lager må du bruke lager gjær. her ville jeg øket tempen raskest mulig
 
Nottingham takler temmelig lave temperaturer, og kan funke som gjær for hybrid-øl. Men 8 grader tviler jeg på at den vil like. Det er ei stund siden jeg brukte den sist, så jeg husker ikke nøyaktig hvor lavt jeg satte den. Men den sto i kjelleren, så det kan ha vært på 12-13 grader, i alle fall.

Det er fristende å be deg ta en for vitenskapen, og vente litt for å se om den kommer i gang ved 8. Men den gjør nok ikke det, så det er kanskje greiest å gjøre som @Mortenpip sier.
 
Hei

Når du skriver at du har brygget en lager så svarer jeg på gjæringsforløpet til et undergjæret øl. Nå viser det seg at du har brygget en ale (overgjæret) og da må du se bort i fra det jeg skriver ovenfor når det gjelder temperaturer for gjæring. Jeg synes ikke du skal gjære med Nottingham under 15-16 grader og jeg ser ikke noe poeng i å gjøre det heller. På såpass lave temperaturer gjærer nottingham svært rent med lite estere. Det jeg skriver om omstikking og sekundærgjæring gjelder for både lager og ale.

med vennlig hilsen
Bårdd
 
Hei, takker for innspill igjen!
Skrudde opp temperaturen til 12-13 grader igår. Når det kommer til aktiviteten i bøtta, så var det ikke all verden. Bryggeriet står hos han jeg brygger med, så får ikke sjekket det så ofte dessverre. Er det en risiko for å ha spolert noe ved å ha en temperatur som er for lav i 3-4 dager?
Hvordan tenker dere om løpet videre, angående dicetylpause etc?
Her er forøvrig oppskriften jeg fulgte:
Skjermbilde 2017-05-24 kl. 12.50.43.png
 
Målet var jo å lage en kopi av Sam Adams Boston Lager
Gjæra er viktig for smaken, så hvis du vil lage noe som smaker som et øl du kjenner må du bruke riktig gjær. Her har du i tillegg valgt fra feil gjærfamilie. Det blir nok godt øl, men noen lager blir det ikke.
 
Hei, takker for innspill igjen!
Skrudde opp temperaturen til 12-13 grader igår. Når det kommer til aktiviteten i bøtta, så var det ikke all verden. Bryggeriet står hos han jeg brygger med, så får ikke sjekket det så ofte dessverre. Er det en risiko for å ha spolert noe ved å ha en temperatur som er for lav i 3-4 dager?
Hvordan tenker dere om løpet videre, angående dicetylpause etc?
Her er forøvrig oppskriften jeg fulgte:
Vis vedlegget 31389

aha - så det var aktivitet i bøtta. Det var egentlig interessant nok, og sier vel noe om Nottingham. Hvis den gjærer greit på 12-13 grader, så ville jeg latt den stå der til den kommer ned under 1.030, og så ville jeg latt den stige til 18-19, og latt den få stå der til den er ferdiggjæret. Så tørrhumler du (det holder med 5 dager), og tapper opp. Du trenger ikke lagering, siden det er en ale, men kald oppbevaring skader ikke, heller. Alt øl kan tjene på det, sies det.

Skal bli artig å høre hvordan dette blir, så ta opp igjen tråden når ølet er klart til å drikkes. Det skulle ikke overraske meg om det blir temmelig likt en lager.
 
Sist redigert:
Hei! Etter 4 dager på 8 grader, og 10 dager på 11 grader, så fikk jeg en FG på 1.020. Jeg stilte opp tempen til 17 grader for 2-3 dager siden for å prøve å få FG´en ned til 1.011 som oppskriften tilsier. Men har nettopp sjekket og den er fortsatt på 1.020.

Så hvor går jeg herfra:
Stille opp tempen til rundt 20 og vente ytterligere, eller kan det flaskes? Er det håp om å få ned FG´en enda mer.
 
Hei! Etter 4 dager på 8 grader, og 10 dager på 11 grader, så fikk jeg en FG på 1.020. Jeg stilte opp tempen til 17 grader for 2-3 dager siden for å prøve å få FG´en ned til 1.011 som oppskriften tilsier. Men har nettopp sjekket og den er fortsatt på 1.020.

Så hvor går jeg herfra:
Stille opp tempen til rundt 20 og vente ytterligere, eller kan det flaskes? Er det håp om å få ned FG´en enda mer.

Hvor mye gjær har du brukt? Er ikke sikkert du får den lengre ned med den gjæren som er tilsatt.
 
Gjæren har sikkert lagt seg i dvale. Prøv å rugg på dunken eller tilsett aktiv gjærende vørter.
 
Tilbake
Topp