Gjæringskap. Fryseboks eller kjøleskap?

Forvirret

Norbrygg-medlem
Tror jeg må gjøre noe for å få bedre kontroll på gjæringstemperaturen.
Tenker å kjøpe nytt og helst noe rimelig.
Ser på disse to
http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/fryser/M145CF12E/matsui-fryseboks-m145cf12e
og
http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/kjoleskap/MTL55W12E/matsui-kjoleskap-mtl55w12e-143-cm

Bruker standard plast gjæringsbøtter.
Vil først prøve med Ut-200 og en liten varmekilde som står på hele tiden.
Ser ikke at skapet/boksen er oppgitt med maks effektforbruk så kompressorkapasitet vet jeg ikke.
Årlig effektforbruk er oppgitt men kanskje ikke sammenlignbart?

Hva er best egnet, kjøreskap eller fryser?

Min personlige mening er fryser. For det første er det ofte bedre plass i en liggende fryser, og den klarer å kjøre temperaturene ned til 1 grad om du skulle finne på å brygge lager. Nough said​

Jeg har et benkekjøleskap jeg kjøpte brukt for 600 spenn. Funker fjell det. Jeg trenger bare kunne gjære ett øl om gangen. Ser ingen grunn til å måtte gå lavere i temperatur enn hva et kjøleskap klarer.

Dersom dere kutter ut termostaten i kjøleskapet og bruker en ST1000 eller lignende så klarer også et kjøleskap å kjøle ned til 1 grdC og kanskje det som verre er.

Dersom dere kutter ut termostaten i kjøleskapet og bruker en ST1000 eller lignende så klarer også et kjøleskap å kjøle ned til 1 grdC og kanskje det som verre er.

Har både kjøleskap og fryser. Kjøleskapet har problemer med å få temperaturen ned under 6 grader selv etter termostaten er borte når det er over 22-23 grader. Men det kan selvfølgelig skyldes mitt kjøleskap!

Jeg har et benkekjøleskap jeg kjøpte brukt for 600 spenn. Funker fjell det. Jeg trenger bare kunne gjære ett øl om gangen. Ser ingen grunn til å måtte gå lavere i temperatur enn hva et kjøleskap klarer.

Greit å ha litt fremsyn, jeg trodde at jeg klarte meg med et kjøleskap på 180 og nå har jeg en fryser i tillegg. Og hvis du kjøre kald lagring av lager så slite ofte kjøleskap og holde temperaturene.

Har fått tips om en større fryseboks i en gjenbruksbutikk.
Skal funksjonstestes først, så kan den bli min.

Ja fremsyn er greit å ha. Lagrings kjølskapet ble for lite, så gjærings kjøleskapet gikk over til lagringsskap nr 2.
Men har satt en lagerbeholdnings grense på ca 15 kasser bjørnunger.
Overskytende gis bort.
Har ett fryseskap,tre frysebokser og tre kjøleskap fra før, fra ca 250l til 500l vil jeg tro.
Det får holde, i alle fall til over ferien :)

Komer temmelig tett på 1 gr. med termostaten stilt på max på mine to kjøleskap.

I mine øyne er fordelen ved kjøleskap følgende:
- Lett tilkomst til kontroll
- Lett tilkomst til avtapping for måling/smaking
- Kan stables i høyden
- Billigere
- To kjølskap gir bedre fleksibilitet enn frys og tar omtrent samme plass

og for frys:
- God plass (men tar også mer gulvplass)
- Kan kjøres lavere i temperatur uten modding (kan samtidig gå i frys ved styrefeil)
- Mindre temperaturendring ved åpning av lokke enn dør.
- Bedre isolert

Kjøleskapet som er linket er forøvrit knapt for to bøtter.
En bøtte (Youngs) med varmeplate og gjærlås trenger 55 cm (litt mindre med kompakt lås).
Topp 6-7 cm, bunn ca. 26 cm (målt på min Matsui i benkhøyde).
143 - 7 - 26 = 110
I tillegg kommer selvsagt en hylle som må plasseres utfra tilgjengelige spor.

Sist redigert:
Har både kjøleskap og fryser. Kjøleskapet har problemer med å få temperaturen ned under 6 grader selv etter termostaten er borte når det er over 22-23 grader. Men det kan selvfølgelig skyldes mitt kjøleskap!

Greit å ha litt fremsyn, jeg trodde at jeg klarte meg med et kjøleskap på 180 og nå har jeg en fryser i tillegg. Og hvis du kjøre kald lagring av lager så slite ofte kjøleskap og holde temperaturene.
Nå mente jeg kjøleskap var nok til gjæringsskap. Hvis man snakker lagring av øl, så kan kanskje fryser være en ide. Jeg bruker kjøleskap til gjæring og fryser til lagring.

Har i øyeblikket to små kjølskap stående for cold crash. Begge med temostat intakt og stilt på det kaldeste. Kabler for temperaturføler og varmeplate går gangske enkelt inn gjennom døren, som dermed ikke er så tett som den kunnevært.
De har stått i knappe halvtannet døgn. De er nå nede på2 og 2,2 gr. Temperatur er satt til 2 gr. Etter et døgn var de nede fra 20 til ca. 6 gr.

Hei
Har bygd meg et karbonerings skap av et defekt kjøleskap.
Men den følerledningen som fulgte med ST-1000 enheter var veldig kort.
Er den none som veit om den kan forlenges. Evt. hvor lang den kan være uten at den påvirker temperaturføler

Den kan forlenges, har ikke sjekket/regnet på hvor lang den kan være før det blir avvik men temperaturføleren er en 10k Ohm NTC motstand, så i forhold dette blir påvirkningen fra kabel liten.De selges med 5m kabel til proben også, så en slik kan du trygt kjøpe/ev. forlenge til.
Du kan dobbeltsjekke etter forlengelsen mot en referanse, STC kan kalibreres med en innstilling.
Jeg har hatt STC med 0.7 avvik uten å tukle med kabel.Men det er innenfor leverandørens spesifikasjoner/feilmargin.

Ellers glad for at jeg har mulighet til å gjære lagere i kald bod med grønn energi for tiden :)image.jpeg

Sist redigert:
Den kan forlenges, har ikke sjekket/regnet på hvor lang den kan være før det blir avvik men temperaturføleren er en 10k Ohm NTC motstand, så i forhold dette blir påvirkningen fra kabel liten.De selges med 5m kabel til proben også, så en slik kan du trygt kjøpe/ev. forlenge til.
Du kan dobbeltsjekke etter forlengelsen mot en referanse, STC kan kalibreres med en innstilling.
Jeg har hatt STC med 0.7 avvik uten å tukle med kabel.Men det er innenfor leverandørens spesifikasjoner/feilmargin.

Ellers glad for at jeg har mulighet til å gjære lagere i kald bod med grønn energi for tiden :)Vis vedlegget 21727
Supert da er det ingen problem og forlenge den en meter eller to.
Takk skal du har

Dersom STC`en futter ut i fryseboksen får du bunnfrossen vørter. Tilsvarende i kjøleskapet vil det fremdeles være håp.

Bruk NASA logikk, sett 2 stk. STC i serie hvor begge må være enige om at strøm skal gå i kretsen,
ev. aksepter at shit happens :) Eller ennå bedre, en STC og en UTC

Eventuelt juster termostaten i fryseboksen til minimum 0° C.

Det er en tråd om det på homebrewtalk.com

Tror ikke det hjelper på alle. Mine gamle frysere holder rundt minus 16C med termostaten på minimum.
Går nok over til NASA logikk når jeg finner allt dypfryst.

Tilbake
Topp