Gjæringskar for solera

Det ble en 34l glassballong med kurv.

Så får jeg kanskje finne på noe lurt for å plugge igjen hullet. Treplugg i furu, kanskje. Det vil jo slippe gjennom litt O2, kanskje nok til å holde liv i basseluskene. Nå blir det litt kos å bestemme seg for lambic, flamsk rød eller brun og finne ut hvordan jeg skal brygge 34l (på en braumeister 20) øl som jeg kan fylle den opp med. Å brygge 25l på 1.070 og så vanne det ut etter gjæring er et valg. Alternativt å brygge i to omganger. De skal gjæres før de skal over på glass så timing er ikke noe problem. Mrsmt.

Så blir det kanskje en litt større tønne på jobben. Blir jo stas å ha en slik i et hjørne.
 
Det ble en 34l glassballong med kurv. Treplugg i furu, kanskje. Det vil jo slippe gjennom litt O2, kanskje nok til å holde liv i basseluskene.
Du bør vel heller tenke så lite luft som mulig. ImageUploadedByTapatalk1425803976.352638.jpg
Jeg tettet min glassballong, etter stormgjæring, med et par desinfiserte små brødposer, tredde over en gummihette og så en syltestrikk for å klemme det hele sammen.
 
Hmm. Det er vel litt delte meninger om dette (for en overraskelse - hjemmebryggere som kommer med motstridende svar). Eik slipper jo gjennom bittelitt oksygen og glass slipper ikke gjennom noe som helst - noe som kan en negativ effekt på basseluskene.

Det fungerer sikker helt fint å tette det fullstendig igjen og hvis jeg smaker på den hver tredje måned så kommer det jo masser av O2 inn der.
 
Tilbake
Topp