Gjæringskarstørrelser

Finn Berger

Moderator
Jeg skulle gjerne hatt et litt større gjæringskar enn 30 liter - men ikke så digert at det blir uhåndterlig. 35 liter hadde egentlig vært ideelt for meg. Jeg brygger stort sett enkeltbatcher. Med det utstyret jeg har, de metodene jeg bruker, og de behovene jeg har, ville det vært ideelt å kunne sette 26-27 liter til gjæring uten å behøve å bekymre meg så mye for at gjæren skal tette gjærlås og stelle i stand mindre katastrofer.

Finnes det noe sånt, eller noe som kunne brukes?

Er det bare jeg som gjerne ville hatt et kar i den størrelsen?

(Egentlig burde dette stått under "utstyr". Burde det ikke være en "Annet" - kategori å poste under der?)

Jeg har et 30L gjæringskar fra Speidel av denne typen: https://www.bryggselv.no/utstyr-til...L-med-tappekran-og-gjærlås-101936-p0000015088

Jeg tror selve karet er 35 liter. se på dette bildet: (8 Gal er ca 30 L)
jhsWW4F.jpg

Bruker samme type kar som Staro har avbildet, siste batchen hadde jeg i overkant av 31 liter i det, går helt fint, men kjører blow-off ettersom det er enkelt å vaske hvis det er en litt hissig gjær.

Jeg har et sånt, men bruker det bare til flasking. (Det er greiere å håndtere til det bruket enn et vanlig kar, har jeg funnet ut.) Siden det ikke er målestreker på det jeg har, har jeg bare gått ut fra at det holder 30 liter maks, som de vanlige bøttene - særlig fordi det 20-liters karet av samme slag som jeg har, og som jeg har målt kapasiteten til, ikke tar særlig mye mer enn 20 liter. Jeg ville aldri drømt om å prøve å gjære 20 liter øl i det.

Men jeg skal måle 30-liter'n. Hvis det faktisk skulle ta 35, så har jeg jo en løsning - bortsett fra at det kanskje er litt ugreitt å topphøste fra de karene? Dessuten er de dyre:( - men antakelig mer holdbare:).

@Staro @Sjakkt
Mitt er en litt annen type, men samme merke. Det tar i underkant av 32 liter hvis jeg fyller det til det renner over. Men de dere har, kan se ut som en løsning - men går de i de vanlige små kjøleskapene? (Jeg satser på å komme over i skikkelig gjæringstempkontroll etter hvert.)

Vel, da fikk jeg i alle fall utstyrt karet med målestreker:).

Sist redigert:
@Staro @Sjakkt
Mitt er en litt annen type, men samme merke. Det tar i underkant av 32 liter hvis jeg fyller det til det renner over. Men de dere har, kan se ut som en løsning - men går de i de vanlige små kjøleskapene? (Jeg satser på å komme over i skikkelig gjæringstempkontroll etter hvert.)

Vel, da fikk jeg i alle fall utstyrt karet med målestreker:).
Mitt bygger i underkant av 56cm i høyden med blow-off løsningen på. Med vannlåsen man bruker på disse mener jeg høyden er ~59cm ish, dog har jeg sluttet å bruke den varianten.

[edit] kom til å tenke på at 59ish nok er med senterplate-hullet vendt ned. Vendt oppover som på bildet til Staro bygger den nok en del mer.

Når jeg lager brygg på 30L, lager jeg splittbatch på 20 og 10. Bruker da 15L kar fra Jula. 10L blir da et eksperimentøl med annen gjær eller tilsetninger. Etter Hjemmebryggerhelgen vil det også bli eksperimentert med 10L surøl :)

Jeg sitter akkurat med 2 x 17 liter brunt engelsk bak meg, så joda, jeg bruker den løsningen. Og på badet har jeg to saisoner på 20 liter hver med hver sin gjær (565 og 566), så jeg er til og med litt ekperimentell:). Men jeg skal skaffe meg et par av de litt større Speidel-karene. Det ser ut som om de er omtrent det jeg var ute etter.

Tilbake
Topp