Gjæringskontroll temperatur- rullering i gjæringsskapet

Hei,

Om man i en periode skal brygge mye øl samtidig men har begrenset plass i gjæringgskapet, kan man da rullere batchene og kun ha dem i 4-5 dager før de går ut i romtemperatur?

Jeg mener å ha lest/lært/forstått at det er starten av gjæringsprosessen som er viktigst for dannelse av smaker og usmaker, derfor lurer jeg på om det i spesielle tilfeller kunne vært mulig å gjære 4-5 dager på en bestemt temperatur (som passer for stilen) og deretter flytte dunk ut av gjæringsskap, erstatte den med en ny, og sette første batch i romtemperatur resten av tiden til det skal flaskes?

Jeg har alt prøvd dette i fjor ved brygging til ett bryllup og litt dårlig planlegging, men er usikker om det er "god praksis"?

Så lenge temperaturen i rommet ikke svinger for mye skal det gå helt fint. Jeg har selv tatt kar ut av tempkontroll etter tre dager for å få ting til å gå opp flere ganger, med gode resultater. Jeg vil anbefale at du baserer deg på SG-måling og ikke antall dager. Når 75% av planlagt utgjæring er nådd har ihvertfall ikke jeg problemer med å la temperaturen stige.

For de veldig tørste og utålmodige som har liten bryggekapasitet kan det jo være det minste av to onder:)

Men "god praksis" er kanskje å dra den litt langt. Du er jo litt inne på metoder for hurtigbrygging, dvs. etter 3/4 gjæringsforløp øker du temperatur for diacetyl hvile/knipe de siste poengene mot FG

Stabil temperatur er det viktigste, og der kom cjohansen meg i forkjøpet ja.

Har tidvis selskap av gjæringskar i romtemperatur selv, men kun overgjæret, lagerne mine jobber jeg ennå med å perfeksjonere og tar ingen sjanser før jeg er helt fornøyd.

Og jeg er blitt veldig nøye på minst mulig oksygen, temperatur svingninger kan dra oksygen inn i gjæringskaret, men det bekymrer vel lite hvis du gjærer i en bøtte og åpner lokket for SG prøver.
Men ølet er vel drukket opp før det får betydning..

Sist redigert:
Tilbake
Topp