Gjaeringstemperatur gone wrong....What to do?

Foerst skal det staa masse banneordtegn her......

Saa trenger jeg ekspert raad paa folgende.

Har laget gjaeringskar som er temperatur kontrollert. Utenpaaliggende varmekabel,,med en stc 1000 sensor tapet fast i yttervegg paa dunk. Dunken er saa isolert med liggeunderlag.

Naar jeg skulle teste FG igaar etter 14 dager i dunken,,viser temperatur bare 13-14 grader/.....og produktet ser heller "sats aktig" ut.

det har blitt en feil med temp kontroll,,antageligvis er foeleren for naerme kabel,,saa det har gatt skeis med den biten.


Det gjaeret og boblet fint foerste dagene,,og dunken har avgitt noen blupper i ny og ne,,saa det er en prosess der inne.

Men FG er 1010 naa,,,dette er vel litt hoyt til aa flaske??

Oltypen er en belgisk Wit. Mener jeg har flasket de paa 1006-1004 tidligere.


Problemet er at jeg reiser paa jobb onsdag og blir borte 18 dager.


Kanjeg fikse temp kontroll,,sette de paa 18 grader , og la de staa nye 18 dager??  De har staatt 14 dager naa allerede.


eller boer jeg heve temp til 24 grader for aa faa igang mest mulig gjaering 2 siste dagene og flaske samme dag som jeg reiser???


Gaar det greit aa ha ol staaende 35 dager i gjaeringsdunk????


HELP!!
 
En FG på 1010 høres helt normalt ut. 1004-6 er heller lavt. En tommelfingerregel for FG er at den i de fleste øl ligger et sted i området rundt 1/4 av OG.
 
Ser i loggen min at alle de andre belgiske wittene har FG paa ca 1006 ved flasking.


Blir bare skeptiks naar jeg innser at temp har falt sakte under de 14 dagene.

startet med ca 20-21 grader ved tilsetting av gjaer.

Igaar etter 14 dager var temp nede 14 grader cirka. Det er stadig "overtrykk" i karet.  Dvs naar jeg presser lokket ned for aa skape balanse i vannlaasen,,saa flytter den seg etter litt tid.



Jeg skal senke temp proben nedi karet etter en dusj med starsan...saa tror jeg at jeg benytetr de neste 30 timene til aa se om det er endring i FG?

Den skal vel vaere stabil naar prosessen er ferdig om jeg har tolket dette gamet riktig?
 
Tilbake
Topp