Gjæringstemperatur

Da jeg tilsatte vørten en starter, var temperaturen ca 21°C. Var uheldig med en termostatinstilling, og iløpet av en dag var temp på vørt økt til  ca 24°C. Startet nedkjøling og fikk i løpet av 10 timer redusert temp til ca 20°C. Brukte Wyeast American 1056 (45 liter batch American IPA OG 1075) .
Jeg lurer på hvilken konsekvenser slik høy temp kan ha for brygget. Har jeg f.eks redusert konsekvensene med ved nedkjølingen?

Bjorf
 
Er ikke altid ting går som en planerer nei :)

Dersom stormgjæring var igang på 24 grader vil nok tempraturen i vørteren være ytterligere +3/4 grader, noe
som kan medføre et fruktigere preg en du ønsket, og ikke minst en langt raskere utgjæring. . .
Men du kan jo ha berget siden du ralativt raskt gikk ned til 20 grader ;) og stormgjæringen ikke var eksplosiv på
høy temp.


Svaret gir seg om noen uker :biersmile:
 
Takk for svar. Oppgitte temperaturer er målt i vørten og gjæringa var kommet såvidt igang. Får håpe på det beste.

Bjorf
 
Jeg tror nok at du har reddet brygget ditt. Forresten, andre (generelt uønskede) effekter av varm forgjæring er at man får fuselalkoholer i ølet, noe som gir økt risiko for skallebank.  :cheeky:
 
Glemte spør om problemstilling ved temperaturvariasjoner. Har en gang lest at gjæren kan virke godt innenfor et temperaturområde på flere grader, man at når den først er kommet igang, vil temperatursvingninger virke negativt inn på gjæringen.
Er usikker på om det var øl- eller vingjær leste om da, men dersom ingen har hørt eller lest om dette, kan man sikkert se bort fra problemstillingen.


Bjorf
 
Tilbake
Topp