Hei
Pga. jobbreise vurdere jeg om jeg skal flake min Kølsch etter 11 dager, er det for lite? Alternativet er å la den stå til jeg kommer hjem. Da blir gjæringstiden 4-5 uker. Noen gode råd?
Hvis ikke du har gjæret den veldig lavt så tror jeg 11 dager er helt greit. For sikkerhets skyld kan du måle SG på dag 9 og 11 for å se om det står stille eller raser nedover
Jeg har hatt Kölsch stående på 17 grader i fire uker. Den ble slik den skulle så ser ikke noen grunn til å "stresse" etter 11 dager. Men som SotraJohnny sier bør du i så fall måle SG de siste dagene. Jeg hadde latt den stå i alle fall!
La den stå, hvis du har noen som kan justere temperaturen for deg mens du er borte, så kan du jo be dem om å kutte temperaturen ned til coldcrashnivåer om en uke eller så
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.