Gjæringstid - Pale Ale

Hei.
Jeg har på mandag gjæret min pale ale i 14 dager, som anbefalt. Problemet er at jeg i kveld (fredag) mest sannsynlig må reise til Oslo i en uke. Hva gjør jeg? Tappe på flaske nå? Stikke om til et nytt kar, for så å la det stå en uke til? Vent med å tappe en uke?

I går boblet det lite, i dag ingenting.

Råd mottas med stor takk  :biersmile: :biersmile: :biersmile:
 
Tappe på flaske i dag hvis du har tid, og er utålmodig på å få ferdig brygg.
eller
Ta det helt med ro og vente en uke. Null stress.
Jeg hadde lett latt det stå en uke til. No worries.  :biersmile:
 
Hvis det ikke er noe hastverk med å få ølet ferdig så tåler den fint å stå noen ekstra uker. Hvis du har troen på at ølet er ferdiggjæret så kan du tappe nå, en del bryggere anbefaler å sjekke om SG er stabil flere dager på rad for å være helt sikker på om den er ferdiggjæret, selv har jeg satset så langt på at dem har vært ferdig uten noen målinger. Det har funket bra til nå, har dog aldri latt det stått under 2 uker.  Dette gjelder da ales, på lager er jeg ikke så godt bevandret
Omtapping til nytt kar er ikke å anbefale.
 
Min IPA har nå smågjæret i 14 d ETTER omstikking, og total gjæringstid 4 uker. Hva er galt? Tør ikke å flaske siden det stadig er litt aktivitet. Har stått nær 20 grader hele gjæringsperioden. Anbefalinger?
 
Den er mest sansynlig ferdig for lenge siden. Mål SG for fasit. Under gjæring de første dagene produserer gjæren CO2 som løses i vørteren. Vørteren frigir denne CO2en sakte og det er sikkert det du har betraktet i gjærlåsen de siste tre ukene.. Kjøl til 2*C og flask.
 
Tilbake
Topp