Gjæringstid

Har brygget en APA med OG på 1.045. Ca 12L. Bruker tørrgjær: sefale us-05. Mitt spørsmål er om det er nødvendig å gjære så lenge som 14 dager eller er det noen som har erfart at det holder med færre dager. Håper på å kunne optimalisere tempo på bryggingen min :)

Ikke tidsoptimaliser gjæringen. 1 uke gjæring og 1 uke rydding. Det går sikkert å tyne i begge retninger, men tyne nedover er mindre greit enn å tyne oppover i tid.

Hehe. Risikerer ikke brygget for noen dager, men var bare nysjerrig på om ølet MÅ gjære 14 dager.. hadde vært greit å vite hvis ikke :) noen som har testet dette?

Hender ofte jeg lar APA/IPA'ne mine stå 12 dager
men hadde sikkert vært best med 14, uten at det gjør så stor forskjell til eller fra

Ja, selvfølgelig forrutsatt at FG er nådd og ferdig utgjæra
men selv om jeg har gjort det tørr jeg ikke anbafale det

Ikke tidsoptimaliser gjæringen. 1 uke gjæring og 1 uke rydding. Det går sikkert å tyne i begge retninger, men tyne nedover er mindre greit enn å tyne oppover i tid.

Helt enig! Og ikke bare for smakens skyld.

Flasker du øl, og gjør dette for tidlig, da kan du angre bittert (bokstavelig talt). Gjæringa er sjelden "ferdig" etter 1 uke, selv om man ikke ser noen bobler i låsen. Det er som regel 3-4-5 poeng som gjærer vekk i sekundærgjæringa, og det er *mye* CO2 om det blir stengt inne.

Tilbake
Topp