Gjæringstid ??

Er fersk i bryggingen og fikk en oppskrift av en kjenning. men gjæringstid og gjæringstemperatur har jeg ikke fått.. Noen som kan se gjennom oppskriften og si meg ca gjæringstid på denne? Er en Tsjekkisk Pilsner



NM 98 LL1 - Tsjekkisk pilsner - Lars Bjørnstad & Ketil Froyn
« på: søn 15 apr 2007, 10:58:39 »
Generell informasjon
Navn på brygget: Na zdravi pils
Øltype: A. Tsjekkisk pilsner
Antall poeng i konkurransen: ukjent
OG: 1.047
FG: ukjent
Farve (beregnet): ? EBC
Beregnet bitter: ? IBU
Vørtermengde: ? l
Sluttvolum: ? l

Malt & sukker
5000 gram 100 % tjekkisk pilsnermalt ? EBC

Vann
? liter til innmesking
? liter til skylling

Meskeskjema
ingen info

Humle
90 gram Saaz 4,3 % alfa koketid 60 min
30 gram Saaz 4,3 % alfa koketid 10 min
30 gram Saaz 4,3 % alfa koketid 1 min + 20 min trekk

Krydder og andre tilsetninger
1-2 ts Irish Moss koketid 15 min

Koketid
Total koketid vørter: 60 min

Gjær
Betegnelsen på gjæren: Wyeast #2278 Czech Pils flytende gjær

Gjæringstemperatur og -tid
ingen info

Øvrig informasjon
ingen info

Kommentar:
 
Du bør nok koke den i 90 minutter i stedet for 60 som i oppskriften.

Tre uker er vel normen for lager, ca 9-12 grader med lagergjær.
 
den er ferdig laget og står til gjæring.. Fikk beskjed om ca 15 grader i 2-3 uker... men har sett noen oppskrifter de anbefaler ett par mnd gjæring til Pilsner
 
Regner med at du karbonerer på lavere enn 15 grader? Altså i et kjøleskap av en eller annen sort? Det er altså denne temperaturen (temperaturen som ølet vil få etter hvert under karboneringen) som er interessant. Det finnes et regneark/PDF på forumet her et sted som er kjekk, ellers kan du jo teste denne (eller andre online kalkulatorer - google er din venn):

http://www.tastybrew.com/calculators/carbonation.html

Edit: Finner flere her: https://www.google.no/search?q=keg+...fe_rd=cr&ei=_1zrU4HDDe3J8gek54HoDA&gws_rd=ssl
 
setter den inn i kjøleskap med en gang jeg har fått det på fat ja, men er bare litt usikker på hva trykk co2 jeg skal ha på fatet før jeg setter det inn i kjøleskapet
 
Når modningstiden er ferdig og du vil begynne å tappe av fatet, pleier dere da å ta vekk noe av trykket i fatet, eller er 1 bar greit å bryte ved tapping?
 
Spørs på motstanden i slangen din, altså lengde og tykkelse. Jeg gikk lei det der og kjøpte bare 5m 3/16" og karbonerer og tapper mine på 1.5 bar ved 4C, er glad i fizzy øl.
 
Tilbake
Topp