Gjæringstid

Hei.

Søndag 03.01 satte vi en Kölsch til gjæring. Den har gjæret ved ca 18,5 - 19,5 grader siden da, altså ca 18 dager. For 8 dager siden ble SG målt til 1013, OG var 1052.

Vi har planer om å flaske i dag eller i morgen, men det er fortsatt aktivitet i gjærlåsen. Er det trygt å flaske likevel? Så lang tid skal vel være mer enn tilstrekkelig for et så svakt brygg?

Gjæringstid og -aktivitet kommer an på flere faktorer. Om dere har brukt for lite gjær eller ikke luftet vørteren tilstrekkelig, kan det godt være ting tar lang tid. Dersom temperaturen i ølet har steget, kan det være aktiviteten bare skyldes at ølet slipper ut "overskuddet" av CO2 på grunn av den økte temperaturen. Har dere brukt kölsch-gjær? I så fall er denne lite flokkulent, og kan være aktiv ganske lenge. Jeg hadde vurdert å la ølet stå noen dager til, om det ikke er umulig.

Glemte selvsagt å oppgi gjær som ble brukt. Vi brukte Saafbrew S33. Det ble brukt 11,5 g til ca 18 liter. Vørteren ble luftet kun ved plasking og risting. Jeg synes det er rart at den skal fortsette å gjære, hadde regnet med en FG på 1012-1013.

edit: når jeg ser i loggen så hadde vi en OG på 1046, ikke 1052 som jeg oppga i forrige post.

Med Safbrew S33 er det i alle fall ganske sikkert at dere ikke får en kölsch! Safbrew er en belgisk gjærtype, og belsgisk gjær kan ha en tendens til å jobbe relativt sent. Dere har tilsynelatende brukr mer enn nok gjær, men luftingen kan ha vært noe utilstrekkelig. tror likevel ikke det er problemet.

Har aldri hørt at den er brukt til kölsch. Enten er Weyermann litt på jordet, eller så mener de egentlig Saflager S23. Ikke vet jeg. En nøytral, tysk ale-gjær er det typiske for kölsch, definitivt ikke belgisk gjær.

Årsaken til at vi brukte gjæren var at det var den eneste vi hadde "på lager" da vi brygget. Malten var også halvgammel, så vi ville ikke koste på den noe flytende gjær. Vi satte også en IPA med S33, den ble satt onsdag 06.01. Den hadde OG 1052 og ble nå målt til ca 1011-1012.

Jeg målte også Kölschen nå, den viste ca det samme som sist, ca 1012-1013. Men det var svært dårlig flokkulering på gjæren. Store mengder ligger fortsatt på toppen, noen spesiell grunn til dette tro? IPA'n var svært klar og har flokkulert meget bra.

En god del gjærtyper flokkulerer på toppen av brygget. Uansett er belgisk gjær ikke av de mest flokkulenet gjærtypene der ute. Du kan f.eks. bruke isinglass for å klare det raskere.

Tilbake
Topp