Gjærlås lekkasje

Hallo! Lagde mitt første brygg i går. Å jeg la merke til at idag så bobler det godt i gjærlåsen. Men ser også små bobler nede med pakningen som gjærlåsen står i. Er det en liten lekkasje? Trenger jeg å gjøre noe? Bør jeg gjøre noe? Tusen takk for svar.
IMG_1345.jpeg

Gratulerer med en fin ny hobby.
Tror ikke du trenger å engste deg. Du kan trekke gjærlåsen opp et par cm for å være helt sikker.

Hallo! Lagde mitt første brygg i går. Å jeg la merke til at idag så bobler det godt i gjærlåsen. Men ser også små bobler nede med pakningen som gjærlåsen står i. Er det en liten lekkasje? Trenger jeg å gjøre noe? Bør jeg gjøre noe? Tusen takk for svar.
Vis vedlegget 72347
Jeg ville prøvd å tette det. Et det lekkasje mellom pakningen og lokket, eller mellom gjærlåsen og pakningen?

Jeg veit ikke hvor farlig det er - antakelig ikke veldig. Så lenge du har god aktivitet spiller det ingen rolle om du får inn litt luft, men når du er over i modningsfasen, er det i teorien mindre heldig at det ikke er tett.

Og i alle fall er det ei ulempe at du ikke kan bruke aktivitet i gjærlåsen til å avgjøre om gjæringa går mot slutten. Det skal en veldig liten lekkasje til for å sørge for at ploppinga slutter for tidlig, sånn at du kan tru at ølet er ferdig. (Du bør uansett avgjøre det gjennom å ta prøver, men gjærlåsen kan være en god hjelp om karet er tett.)

Tilbake
Topp