Gjærlås tømt for vann under gjæring, ødelagt øl?

Heihå!
Satte min første batch med all-grain IPA her forrige lørdag. Nå hadde det seg slik at jeg måtte reise på havet dagen etter. Dette skulle ikke bli noe problem, da min mor skulle stikke det om etter ca. 14-16 dager.

Idag, nesten en uke etter at ølet startet gjæringen fikk jeg en tlf. ifra min far, som lurte på om vannlåsen ikke skulle ha vann i seg? Jo, det skal den da svarte jeg. Jaja, da har den blåst ut vannet svarte han, det var helt tomt! Han fylte på vann, og såg til at det ploppet i låsen, dog veldig lite.

Tror dere jeg har ødelagt ølet? Flere som har vært borti at øl har blåst ut vannet av vannlåsen?

Med mindre du har hatt uflaks og noen stygge basillusker har funnet veien inn gjennom den tomme gjærlåsen går det nok helt fint. Under gjæringen blåser det jevnt co2 ut derfra, så det er en viss motvind udyra må kjempe seg gjennom, slik sett har du en viss beskyttelse uansett.
Skjedde meg en gang og, brygga og reiste bort, kom hjem til tom vannlås. Tror faktisk jeg glemte å ha oppi vann. Øllet blei godt det.

Min erfaring er at når noe går litt galt under brygginga eller gjæringa er at jeg har slutta å bekymre meg før øllet er ferdig, ingenting å gjøre med det, og hjemmebrygga  øl har en magisk tendens til å bli godt uansett så lenge oppskrifta funker, temperaturer er sånn ca innafor og man har vært flink med hygiene ellers.  Hadde ølla gått til dundas hver gang jeg har mistenkt at noe har gått feil hadde jeg sikkert gitt opp hobbyen for lenge siden :)

For å bruke en velkjent frase, RDWHAHB :)

Vannlås ? hva er det ? noe nytt ølbryggere er pålurt ?
Nei dekk til så hunden ikke drikker opp ølet, det er nok :)

Off topic: Det mest oppsiktsvekkende er at du har fått familiemedlemmer til å stille opp til andre arbeidsoppgaver enn å drikke opp ølet. Mor som stikker om og greier. Hva er trikset? Kunne tenkt meg litt hjelp til flaskevasking, feks. Hm... Det kunne kanskje vært noe for ungene.

JørnP skrev:
Off topic: Det mest oppsiktsvekkende er at du har fått familiemedlemmer til å stille opp til andre arbeidsoppgaver enn å drikke opp ølet. Mor som stikker om og greier. Hva er trikset? Kunne tenkt meg litt hjelp til flaskevasking, feks. Hm... Det kunne kanskje vært noe for ungene.
Flaskevask og desinfisering, samt påliming av etiketter er outsourcet til kona  ;D Trikset var å lage et eget helt spesielt og godt øl til hennes jubileum, samt at hun har full tilgang til lageret til utdeling til sine kollegaer, venner og bekjente. Jubelølet bar selvsagt hennes navn, og etiketten var med bilde av henne  :ilike:

tilbake til saken.
har sett folk gjøre åpen gjæring av øl, så en vann lås uten vann er neppe skummelt.
co2 nivået i dunken hjelper også med å holdeannen luft unna.
så med lokket på og det er sikkert en hette på vannlåsen, kommer det ikke noe spesielt inn i allefall.

JørnP skrev:

Vel.. Trikset er vel at min mor er interessert i faget, da i hovedsak vinlegging. Og da er hun også klar over viktigheten med renhold, så jeg hadde ingen betenkninger rund å deligere dette til henne mens jeg er på havet! :)
At faderen var innom var en ren tilfeldighet, da han var på leting etter en koffert. Han på sin side ser vel lysest på å være med på konsumeringen! :p

Jeg vil bare meddele at jeg ankom hjemmet etter 1 måned på havet igår! På badet sto det 23ltr. IPA som nå er tappet på 1 corneliusfat (19ltr)samt noen plastflasker (viste seg at korkapparatet var havarert! :( )

Den luktet bare godt! Ååh, så lettet man kan bli! :)

Tilbake
Topp