Gjærlukt/smak av øl på fat

sjurlid

Norbrygg-medlem
Hei,

Vi er en vennegjeng som tappet vårt andre og tredje øl på fat for ca 3 uker siden. Siden den gang har fatene fått stå i ro, men når jeg nå tappet øl av de lukter/smaker den gjæraktig og er veldig grumsete.

Ølene er en Pale ale og en IPA.

Har vi gjort noe galt under tapping til fat som kan føre til gjær på fatene?
Er det noen som har tips til hvordan vi kan få bort gjær smak/lukt? Tappe til et annet fat kanskje?

Mvh
Sjur
 
Dette har jeg vert ute for også, på min første og derfor så langt eneste pale ale.
Jeg skulle teste ut forskjellen på gjæren med en pale og delte derfor en batch på 50 liter i to. Flytende gjær på ene og tørr på den andre.
Samme resultat på begge. Uklar, grumsete og gjæraktig.  :eek:ppkast:  Selv etter 3-4 mnd lagring.

Beklager tyvlåning av tråden  :roedme:
 
Corneliusfat tapper vel fra bunnen av fatet, så hvis ølen har endel gjær i seg/det er mye sedimenter i ølen, så vil disse samle seg i bunnen, og man får endel partikler i ølen ... no ?
 
Jeg har også merket at jo mer en flytter på det, jo mer grums virvles opp. Hvis dere må flytte på fatet så la det stå litt slik at bunnfallet får synke ned igjen før dere tapper. Dette skjedde selv om ølet var krystallklart før jeg flyttet på fatet.
 
Hei,

Takk for svar. Skal forsøke å tappe ut noen halvlitere i ettermiddag og se om det fikser problemet.

Sjur
 
Vet ikke hvor lenge dette har stått til gjæring. En rookie-mistake man ser relativt ofte er at ølet tappes før det er ferdig utgjæret. Men nybegynnere kan ikke klandres for dette; For eksempel: Settet som følger med Speidel Braumeister sier gjæringen er over på ca. 4 dager og at ølet er ferdig når det ikke "plopper" i gjærlåsen. Aldri i verden om en middels sterk ale er ferdig på 4 dager. Og bøtter fra Europris lekker gjerne CO2. Beregn alltid minimum 2 uker for ales og 3 uker for lager.

Jeg vil tro at den sikreste metoden for å se at ølet ditt er ferdig er når det ikke flyter skum på toppen og det meste har sunket til bunns. Da skal ølet være relativt klart og det skal ikke være særlig gjær i suspansjon. Sammen med konstant SG over et par-tre dager. 

Stol dermed aldri på "plopp i gjærlåsen" tids-estimat, eller "estimated FG".
 
Erlendso skrev:
Vet ikke hvor lenge dette har stått til gjæring. En rookie-mistake man ser relativt ofte er at ølet tappes før det er ferdig utgjæret. Men nybegynnere kan ikke klandres for dette; For eksempel: Settet som følger med Speidel Braumeister sier gjæringen er over på ca. 4 dager og at ølet er ferdig når det ikke "plopper" i gjærlåsen. Aldri i verden om en middels sterk ale er ferdig på 4 dager. Og bøtter fra Europris lekker gjerne CO₂. Beregn alltid minimum 2 uker for ales og 3 uker for lager.

Jeg vil tro at den sikreste metoden for å se at ølet ditt er ferdig er når det ikke flyter skum på toppen og det meste har sunket til bunns. Da skal ølet være relativt klart og det skal ikke være særlig gjær i suspansjon. Sammen med konstant SG over et par-tre dager. 

Stol dermed aldri på "plopp i gjærlåsen" tids-estimat, eller "estimated FG".

Ølet sto til gjæring i litt over 2 uker så tror ikke problemet ligger der.
Jeg var dessverre ikke med på tappingen av ølet selv så jeg vet ikke hvordan det såg ut når det ble tappet. Det som ble tappet på flasker er etter sigende ganske klart og smaker fortreffelig.
 
Har akkurat samme problemet med en IPA. Lukter og smaker gjær. Og er veldig grumsete. Prøvde meg på karbonering med Co2 på denne og har muligens rotet det til der.
Har ellers prøvd å være forsiktig og ikke få med noe grums fra gryta etter kjøling osv. Kan det være oksygenering ved tapping som er problemet? Lagring/klarning før tapping?
 
Tappet ut ca 1/2 liter av pale alen. Ølet ble klarere for hver desiliter og er nå ganske fint. Gjærlukta og smaken er borte :)
Skal forsøke det samme på IPAen så fort jeg får tømt glasset.

Takk for hjelp.
 
Hadde massivt med gjær på ølet. CC i tre dager og på fat. Smaker ikke godt. Satset bare på at 14 dager på 20 grader skulle være nok. Pale Ale på og 1.048. Målte ikke før jeg tappet på fat.
 
Tilbake
Topp