Gjærnæring utgått på dato

Har noe gjærnæring fra Whitelabs som gikk ut i slutten av august. Skal dra i gang en starter nå og lurer på om det er noe poeng å tilsette en dæsh av denne? Regner ikke med det kan skade...?
 
Kan sikkert ikke skade. Vet ikke hva som gir holdbarhetsdato på gjærnæring, men hadde ikke hatt betenkeligheter med å bruke den når det er så nært dato. Antar holdbarhet på gjærnæring er lang, har faktisk aldri sjekket dette selv.
 
Beant skrev:
Kan sikkert ikke skade. Vet ikke hva som gir holdbarhetsdato på gjærnæring, men hadde ikke hatt betenkeligheter med å bruke den når det er så nært dato. Antar holdbarhet på gjærnæring er lang, har faktisk aldri sjekket dette selv.

Nå måtte jeg sjekke min egen, og den hadde dato 24. august 2013. Den har fungert fint, og jeg antar at den vil fungere en stund til.
 
Da kliner jeg til. Skal bruke Wyeast for første gang og slik jeg har forstått det så er de vel noe næring i den berømte smack packen også.

Takker for svar. Da blir det havrestout med 1318 :biersmile:
 
På den gjærnæringa vi har står kun produksjonsdato, 10/10-12, ingen holdbarhet. Sikkert evigvarende...  :jaha:

Edit: 1 år etter produksjon, ifølge Wyeast.
 
Står 24 aug 13 på min, men dette kan ikke være produksjonsdato da jeg kjøpte den i vår. Dette er dog sikkert bare en best før dato. Kjører på til jeg jeg får surra meg til å kjøpe en ny.
 
Min næring gikk også ut på dato. Jeg løste det med å bruke dobbelt så mye og lurer på om det kan være skadelig å bruke for mye, eller om det bare er bortkastet?
 
Siden det lukter grevlingpiss av gjærnæringen antar jeg at for mye av den kan sette smak på ølet.
 
Kjetil S skrev:
Siden det lukter grevlingpiss av gjærnæringen antar jeg at for mye av den kan sette smak på ølet.

Nå har ikke jeg luktet så mye på grevlingpiss at det gjør noe, men jeg tilsetter jo litt oksydert vørter fra starteren i ølet. Det lukter jo ikke akkurat jentegarderobe av det heller, men i små mengder så gir det ikke utslag jeg kan merke. Gjærnæringen er jo enda mindre kvantum, det er jo noen stakkars gram det er snakk om. Tenkte mer på om å tilsette 50% mer en det som stod på pakken ville ha uheldige utfall for gjæringsprosessen for eksempel.

BTW, dersom grevlingen pisser i gjærnæringen din så kan du jo vurdere å oppbevare den et mer egnet sted? Gjærnæringen altså, grevlingen kan godt surre rundt på egenhånd.
 
Tilbake
Topp