Gjærnæring

Brukte wlp næring ei stund, gjorde ikke veldig mye, men servomyces, som er zink anrikede døde gjærceller? Ikke sikker, men der ble de utslag, stormgjæring er over på kort tid, 2-4 døgn oftr 2-3 døgn, og gjærer rent etter kjente forventninger til gjæren, gjærer også godt ut ifh målene mine. :)

Både til tørr og fersk gjær er det god effekt.

Påvirker dette også totalt sett arbeidstempo? Bare på 7-10 dager føler jeg ofte at øllet er klar for flaske eller fat. Kan ikke si å ha bemerket noe usmak på bryggene jeg har satt i år, ingen ille lukt og allerede stabil FG. :) magisk.

Brukte wlp næring ei stund, gjorde ikke veldig mye, men servomyces, som er zink anrikede døde gjærceller? Ikke sikker, men der ble de utslag, stormgjæring er over på kort tid, 2-4 døgn oftr 2-3 døgn, og gjærer rent etter kjente forventninger til gjæren, gjærer også godt ut ifh målene mine. :)

Påvirker dette også totalt sett arbeidstempo? Bare på 7-10 dager føler jeg ofte at øllet er klar for flaske eller fat. Kan ikke si å ha bemerket noe usmak på bryggene jeg har satt i år, ingen ille lukt og allerede stabil FG. :) magisk.
Bruker wyeast næring i starteren,ca 1/4ts. pr liter.Er dette passe mengde?Starteren er som oftest ferdig på 2-4 dg.
Tapper/flasker aldri før etter 2 uker synes dette fungerer bra.

Hvordan doserer du Servomyces?
1/4 ts på 20 liter?

Bruker kapslene, en pr.batch uansett størrelse (30-90L). overdrevent som f. Men det betyr ikke noe negativt forsåvidt jeg har skjønt det.

Har sett på f.eks en av trondheim mikrobryggeri sine 1000ltr oppskrifter, uten å ville avsløre noe konkret brukes det mindre enn 2g zink sulfat på en øl med moderat abv mål (rundt 5-6%). Løst eksempel kanskje, men skalaen var poenget her. Veldig lite skal til for å øke gjærens helse.

Hadde bare lokal butikken for denne slags hatt posen med servomyces hadde jeg giddet å eksperimentere med det.

Sist redigert:
Etter å ha forstått at sink er det eneste som mangler i vørteren når du brygger allgrain (forutsatt lite bruk av ris og mais) for at gjæren skal fungere optimalt, så kjøpte jeg 50g sinksulfat heptahydrat på ebay til femtilappen.
Det vil holde til mitt behov ut min levetid samt til alle etterkommere som skulle finne på å begynne med brygging, 1 gram holder til mer enn tusen liter vørter.

Ser at i oppskrifter fra kommersielle bryggerier bruker de kun sinksulfat som gjærnæring. Har egentlig ikke noen grunn til å bytte ut Wyeast gjærnæringen med kun sinktilsetning, blir å forandre på noe som egentlig fungerer bra for moro skyld.
Tenker å benytte denne metoden for å tynne ut til et håndterlig volum i praksis ved tilsetning.

Noen andre som har erfaring å dele med bruk av kun sinksulfat som gjærnæring?

Etter å ha forstått at sink er det eneste som mangler i vørteren når du brygger allgrain (forutsatt lite bruk av ris og mais) for at gjæren skal fungere optimalt, så kjøpte jeg 50g sinksulfat heptahydrat på ebay til femtilappen.
Det vil holde til mitt behov ut min levetid samt til alle etterkommere som skulle finne på å begynne med brygging, 1 gram holder til mer enn tusen liter vørter.

Ser at i oppskrifter fra kommersielle bryggerier bruker de kun sinksulfat som gjærnæring. Har egentlig ikke noen grunn til å bytte ut Wyeast gjærnæringen med kun sinktilsetning, blir å forandre på noe som egentlig fungerer bra for moro skyld.
Tenker å benytte denne metoden for å tynne ut til et håndterlig volum i praksis ved tilsetning.

Du får se mot homøopatien for metoder for å tynne det nok ut.

Du får se mot homøopatien for metoder for å tynne det nok ut.
Hmm, mangler en skinnbibel ser jeg, kanskje en gammel skinnjakke oppå et manneblad gjør samme nytten;)

Ref. wikipedia om homøopati

Remediene ble tilberedt ved gjentatte ganger å tynne ut utvalgte stoffer i alkohol eller destillert vann, for deretter å bankes flere ganger mot en skinnbibel, eller noe annet med liknende egenskaper.[5] Hver fortynning med etterfølgende banking skulle øke remediets potensering.

Kjør kanel&rognebær, virker like bra!
Neida, jeg ville gjort slik du foreslår, når du har OG på 1.070 er jo greit å være venn med gjæren og gi de godt stell.

P.S. Greide du ikke å finne en eldre tråd å poste i?

Korleis har det gått med zinken din? Virkar det som god gjærnæring?

Korleis har det gått med zinken din? Virkar det som god gjærnæring?
Ja, har hatt like bra resultat med kun zink som gjærnæring ift. Wyeast og whitelabs gjærnæring.
Har en flaske med sinksulfatet tynnet ut i vann slik at jeg tilsetter 5ml pr. 19L vørter.
Dette gjelder for vørter basert på malt, der zink ifølge vitenskapen er det eneste du trenger å tilsette.

Sink høres bra ut. Gjærnæring bruker jeg helst bare i starter, fordi den inneholder et protein - leukin - som visstnok er en kilde til fusel. Aner ikke hvor mye det har for seg, dvs. om det dreier seg om tilstrekkelige mengder til at det blir merkbart, men det er jo ikke nødvendig å ta sjansen. (Her står det noe: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/j.2050-0416.1961.tb01828.x/epdf.)
Rapporten er fra 1961, mulig at nyere forskning har funnet andre sammenhenger... Vet du hvilken gjærnæring som eventuelt inneholder leukin?

Rapporten er fra 1961, mulig at nyere forskning har funnet andre sammenhenger... Vet du hvilken gjærnæring som eventuelt inneholder leukin?

Så vidt jeg vet både Wyeast sin og Whitelabs - som er de to jeg har prøvd.

Jeg lette etter en nyere artikkel der det samme er nevnt, men fant den ikke nå. @Kontorstol har vært inne på dette, også. Han har en del mer peiling enn meg:). (Det er en grunn til at jeg har tatt det på alvor.)

edit: Her er den: http://scottjanish.com/esters-and-fusel-alcohols/
Her er en konklusjon i avsnittet om Yeast nutrients:
"Perhaps it’s worth experimenting with only supplementing yeast starters with nutrients if your goal is to keep the ester and fusel alcohol production in check. This supplemented starter would ensure you are pitching a healthy and adequate amount of yeast needed for fermentation, but the absence of additional nutrient in the fermenting wort may lead to lower ester and alcohol profile beer (depending on the goal)."

Sist redigert:
Tilbake
Topp