Gjærrester i flaskene - en alternativ måte å løse det på?

Så et interessant program i dag om hvordan Champagne lages. Bet meg merke i hvordan de løste "filtreringen" av gjærrester på bunnen av flasken.

Måten de løste dette på var at ettergjæringen foregår mens flasken står på hodet (ca 45 grader på hodet er vel kanskje mer korrekt). I denne perioden sørger de for å kontinuerlig (hver dag tror jeg) skru flasken en halv runde, eller så, rundt. Når  denne prosessen er ferdig har alt gjærslammet samlet seg i toppen av flasken. 
For å få ut gjærslammet, satte de flasketoppene i minusgrader en kort periode slik at gjærslammet ble til is-sørpe, og åpnet flaskene (samtidig som de holdt dem på hodet) - resultatet er at slammet poppet ut, men siden innholdet i toppen nå var is-sørpete dempet det samtidig for trykket, slik at minimalt med champagne ble tømt ut.... korket på nytt, satte på etikett og resultatet var klar fin champagne uten slam.

Er det noen som har prøvd tilsvarende  eller vet om dette har vært praktisert ifm øl?

Sett bort fra at det kanskje er en enklere løsning å benytte fat, så hadde det jo vært fint å kunne servere øl uten slam, rett fra flasken?

Programmet het forøvrig "Edle dråper" : http://www.nrk.no/programmer/sider/edle_draaper/ (sett av 25.06.08 - da handler det om de edleste dråpene av de alle: ØL  :godtoel:
 
Dette kalles for dekantering, og det går også an å gjøre dette med øl. Jeg mener til og med at det finnes spesielle lokk til dette som har et lite reservoir til gjæren, som man så kan fjerne for så å kapsle flasken på nytt.

En annen måte å unngå gjær i ølet på er å fate ølet, sette nok CO2 på det så at det har nok kullsyre, og så tappe det over på flasker på en forsvarlig måte. Med forsvarlig måte mener jeg at ølet i minst mulig grad skal utsettes for kontakt med oksygen. Hertil finnes det flere metoder, bare søk på 'flaskefyller' eller 'mottrykksfyller' for mer informasjon.
 
Tilbake
Topp