Paulaner bruker iallfall ikke weizen-gjæren sin i flaskene, så den kan ikke brukes. Det er ganske godt dokumentert. Det er i det hele tatt en sjeldenhet, virker det som, at bryggeriene lar hovedgjæren sin være igjen i flaskene. Unntaket synes å være trappistbryggeriene.
Uansett er det vanskelig å dyrke opp gjær fra en kommersiell flaske. For det første er det ofte _veldig_ lite gjær i flaskene, og man vet ikke hvor lenge flaska har stått og hvor mange gjærceller som har overlevd. Jo færre levende gjærceller, desto mer ugunstig mengdeforhld gjær/bakterier.
Når det gjelder Riises weizenbock, så håper jeg ølet var ferdig? Jeg har nemlig opplevd ved to anledninger (med nettopp en weizengjær) at gjæringa sluttet altfor tidlig, med altfor høy FG, og at det lå et lokk med gjær på toppen. Når jeg rista dette "lokket" ned i ølet igjen, kom gjæringa i gang igjen, og ølet gjæra ned ytterligere ti poeng. Forøvrig vil jeg på det aller, aller, ALLER sterkeste anbefale Riisenbryggeriet om å investere i en öchselvekt
Når det gjelder gjenpitching av gjærslurry, maila jeg litt med Chris White fra Whitelabs, og han hevder at i en "vanlig" kompakt gjærslurry vil det være 1-2 milliarder celler per milliliter kompakt slurry. Litt avhengig av hvor nøye du var med å fjerne bånnslagg før gjæringa. Jeg gjør ikke det, så jeg beregner 1 mrd per ml.
For ales er optimal pitching rate 0,75 millioner celler per grad Plato per milliliter vørter. Enkelt regnestykke:
22 liter vørter og 13 Plato (ca OG 50) blir 22000 ml x 13 x 0,75 mill celler = 214 mrd celler. Regner du 1 mrd celler per ml slurry (kompakt, altså!), så blir dette 2,14 dl slurry, eller altså 2 dl. Det er ganske bra slingringsmonn her. Nå skal det sies at det er en del uenighet om hvor mye gjær som er riktig, noen sier 0,5 mill celler, andre sier 1 mill.
0,75 er mitt kompromiss som jeg bruker nå for tida iallfall.
Husk på at selv om man gjenbruker gjærslurry så er det veldig viktig å belufte. Du kan sikkert pitche nok gjær til at det gjærer ut, men cellene er slitne og trenger litt frisk luft, ellers vil de lage usmak.